Praha - Analýza společnosti Shoptet ukázala, že dobírku využívá stále 34 procent zákazníků tuzemských e-shopů, loni to bylo o jeden procentní bod méně. 34 procent platí v e-shopech pomocí bankovních převodů. Jen devět procent zákazníků užívá platbu kartou on-line.
Využíváním dobírky a malým podílem on-line plateb kartou se český on-line trh výrazně liší od západní Evropy.
Téměř čtvrtina (23 pct) zákazníků platí osobně v hotovosti, tedy na přepážce či dopravci při převzetí. V případě bankovních převodů klesl podíl o tři procentní body. "V tomto ohledu pomáhá fakt, že mnoho e-shopů zjednodušilo možnost placení převodem na svých stránkách," dodal ředitel společnosti Shoptet Miroslav Uďan.
Co se týká způsobů dodání, osobní převzetí volí šest procent lidí, Zásilkovnu a Uloženku využívá 19 procent kupujících on-line. Ze soukromých dopravců je na tom nejlépe PPL, které má podíl 14 procent při doručování zásilek. Konkurenti GLS, Geis nebo DPD mají v každý od dvou do šesti procent trhu, uvádí analýza. Plných devět procent zásilek doručují drobní kurýři.
Zákazníci českých e-shopů stále nejvíce využívají Českou poštu. Její podíl na všech dodaných zásilkách je 36 procent, v meziročním srovnání se však propadl o sedm procentních bodů. Podíl pošty je dán zejména rozdílem v nákupním chování v Praze a zbytkem republiky. "V hlavním městě je mnoho variant k převzetí, je tu mnoho výdejních míst Uloženek a Zásilkovny, stejně tak dobře tu fungují soukromí přepravci a kurýři. Naopak pošta je stále dominantní ve zbytku republiku," uvedl Uďan.
Více než 43 procent prodejů technického (nepotravinářského) zboží se v ČR uskuteční v internetových obchodech. Až s odstupem následují Nizozemsko (35 pct), Slovensko (34 pct) či Británie (33 pct). V Česku je v přepočtu na obyvatele nejvíce e-shopů v Evropě. Jejich počet navíc podle odborníků i v dalších letech poroste. Loni jich v ČR přibylo meziročně 3900 na celkem 40.100.
Související
19. srpna 2024 5:53
16. ledna 2023 18:33
4. ledna 2023 16:52
27. června 2022 14:04
18. června 2022 8:04