Tragická nehoda FlixBusu: Autobus skončil na dálnici u Lipska na boku! - anotační obrázek
Tragická nehoda FlixBusu: Autobus skončil na dálnici u…

Ministerstvo dopravy bylo podle Ťoka jediným účastníkem řízení u ÚOHS a tím, že se vzdalo práva na podání rozkladu a následně získalo potvrzení o pravomocném rozhodnutí úřadu, bylo ze zákona zrušeno předběžné opatření, kterým ÚOHS zakazoval uzavřít smlouvu s dříve vybraným vítězem tendru.

"Na základě toho, že nastaly podmínky pro možnost uzavření smlouvy s novým provozovatelem, tak jsme dnešního dne podepsali desetiletý kontrakt s vítězným konsorciem firem CzechToll a SkyToll, které budou od roku 2020 vybírat a spravovat mýtné na dálnicích a vybraných silnicích první třídy v České republice," řekl Ťok. "Tuto smlouvu jsme uzavřeli rychle, nikoli však neuváženě. Šlo nám o to, abychom dali novému provozovateli dostatek času na přípravu," uvedl ministr.

Vítězné konsorcium rozhodnutí ÚOHS uvítalo, podle nich byl tendr férový pro všechny uchazeče. S přípravami nového systému chtějí firmy začít ihned.

Konkurenční Kapsch je naopak podle mluvčího Davida Šimoníka vývojem událostí šokován. Firma totiž předpokládala, že předběžné opatření zůstává v platnosti do doby, než se úřad vypořádá s jejím případným rozkladem. "Ze strany ministerstva dopravy je ale zřejmě možné cokoliv. Je zjevné, že jsme svědky předem připraveného divadla," uvedl Šimoník. Kapsch teď chce situaci analyzovat s právníky a poté rozhodne o svém dalším postupu.

Šimoník ostře zkritizoval i postup ÚOHS. Podle něj úřad během velmi krátké doby zcela otočil své původní stanovisko, aniž by se vyskytly nové skutečnosti. "Zjevně zafungoval nemístný a bohužel neskrývaný politický tlak vyvíjený na nezávislou dohledovou instituci," dodal.

ÚOHS ale upozornil, že Kapsch může i po podpisu smlouvy podniknout právní kroky blokující spolupráci vítězů tendru se státem. "Ministerstvo zvolilo tento postup na základě svého právního názoru na platnost předběžného opatření. K tomu se ÚOHS v dnešním rozhodnutí nevyjadřoval - neříkal, že by předběžné opatření nemělo platit. Proti podpisu smlouvy může Kapsch podat návrh na zákaz plnění," řekl deníku E15 mluvčí antimonopolního úřadu Martin Švanda.

CzechToll ze skupiny PPF Petra Kellnera a slovenská SkyToll mají podle Ťoka nyní 14 měsíců na to, aby připravily nový systém na výběr mýtného. Do konce roku 2019 platí smlouva s Kapschem, který provozuje dosavadní mýtný systém, podle Ťoka ji ale bude možné vypovědět dřív, pokud bude nový provozovatel rychleji připraven začít s výběrem mýtného.

Konsorcium, které ministerstvo vybralo, má mýtné vybírat deset let za 10,75 miliardy korun. Využívat k tomu bude modernější satelitní technologii, dosud k výběru mýtného sloužila mikrovlnná technologie. Ministerstvo dopravy očekává, že výnos z mýtného by se měl pohybovat mezi 140 a 150 miliardami korun za deset let.

Poprvé ÚOHS o námitkách firmy Kapsch rozhodoval v květnu. Tehdy zrušil výběr vítěze tendru na vybudování a provoz systému na výběr elektronického mýta od roku 2020. Předseda úřadu Petr Rafaj ale v srpnu prvoinstanční rozhodnutí zrušil, protože podle něj úřad dostatečně nezohlednil některé významné okolnosti případu. Dnes ÚOHS zveřejnil rozhodnutí, ve kterém námitky neúspěšné společnosti odmítl.

Stát na mýtném od roku 2007 vybral 93,4 miliardy korun. Za prvních šest měsíců letošního roku z něj získal 5,4 miliardy korun, což je o 4,85 procenta meziročně více.