Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Česká letecká doprava v roce 2018: Rekordní prodeje, ale i zdražení průměrné letenky

Letadla, ilustrační foto
Letadla, ilustrační foto
Foto: Pixabay

Český prodejce letenek Letuška.cz zaznamenal v roce 2018 skokový růst, když prodal 691 tisíc letenek v hodnotě 6,3 miliardy korun. Oproti roku 2017 se jednalo téměř o dvojnásobek. Společnost Asiana, která portál Letuška.cz provozuje, si tak k loňskému výročí 25 let na trhu nadělila rekordně úspěšný rok. Čeští cestující si v minulém roce oblíbili dálkové destinace a zvýšil se zájem o firemní cestování. Po sedmi letech ale rostla i průměrná cena letenky.

„V první polovině roku jsme zaznamenali rekordní nárůst, když jsme prodali 311 tisíc letenek a náš obrat díky tomu meziročně narostl o 22 %. Přestože během letních měsíců došlo ke zpomalení prodejů, jednalo se o historicky nejsilnější hlavní sezónu. Za červen a červenec Češi koupili 114 tisíc letenek, meziročně je to o 8,5 % více,“ říká Josef Trejbal, ředitel letenkového portálu Letuška.cz. Za zvolnění prodejů v létě podle něj mohly silné předprodeje z jarních měsíců a svůj vliv mělo také velmi teplé počasí v ČR.

Další výrazný nárůst prodejů zaznamenal letenkový portál v září, a to i díky vyšším cestovním třídám a služebním cestám. „Češi jsou zkušenými cestovateli, kteří ze široké nabídky možností volí tu pro ně nejvhodnější. Již nevyhrává pouze nejnižší cena, ale i nabídka služeb či typ letadla. Podíl vyšších cestovních tříd stoupá především u dálkových letů, a sice meziročně o 23 % na 5,2 % ze všech prodaných letenek,“ říká Trejbal.

Není bez zajímavosti, že se zájmem o letenky rostla po sedmi letech i jejich průměrná cena. Zatímco v roce 2017 si zákazníci pořídili letenku průměrně za 8 900 Kč, minulý rok již za 9 120 Kč, tedy o 220 Kč více. Nárůst ceny si ředitel Letušky vysvětluje v první řadě právě vyššími požadavky cestujících na kvalitu dopravy.

Pomyslným loňským rekordmanem se však v tomto ohledu stala letenka z Prahy za 265 tisíc, zákazník si přitom koupil rovnou dvě. „Jednalo se o zpáteční letenky do Singapuru v první třídě s linkou Singapore Airlines. Cestující letěli z Prahy a ve Frankfurtu přestupovali na letadlo A380. Jednalo se o objednávku na poslední chvíli pro dvě osoby,“ říká Trejbal.

Češi loni u Letušky nakoupili letenky do celkem 1 205 destinací po celém světě. Nejoblíbenější evropskou destinací se stala opět Paříž. Druhé a třetí místo obsadily Moskva a Amsterdam, čtvrté potom Londýn. Z dálkových destinací vedl New York, za ním Bangkok, Dubaj a Kolombo. Nejžádanějšími destinacemi pro služební cesty byly Londýn, Moskva, Brusel a Frankfurt.

Témata:  letectví a letadla doprava Češi

Související

Aktuálně se děje

8. května 2025 19:01

Rakovina mízních uzlin. V čem je nemoc, kterou trpěl Jiří Bartoška, zákeřná?

Rakovina mízních uzlin, odborně nazývaná lymfom, patří mezi závažná onkologická onemocnění, která postihují lymfatický systém – klíčovou součást lidské imunity. Tato nemoc je zákeřná především tím, jak nenápadně a tiše se může rozvíjet, často bez výraznějších příznaků, a přesto zasáhnout celý organismus. A právě tato její vlastnost bývá osudná – lidé se k lékaři dostávají až ve chvíli, kdy už je nádor v pokročilém stádiu.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy

4 důvody, proč je online fakturace lepší než Excel

4 důvody, proč je online fakturace lepší než Excel

Rozjíždíte podnikání a čeká vás první faktura? Nepřidávejte si víc práce, než je nutné. Místo ručního vyplňování tabulek sáhněte rovnou po online fakturačním nástroji. Spoustu věcí vyřeší za vás – automaticky vyplní údaje na fakturách a postará se o jejich legislativní správnost. S online fakturací můžete začít hned a bez placení.