Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Hity letošních Vánoc: Jaké dárky najdou Češi pod stromečkem?

Vánoce, ilustrační fotografie
Vánoce, ilustrační fotografie
Foto: Pixmac

O letošních Vánocích najdou Češi pod stromečkem v porovnání s loňskem častěji výrobky pro chytrou domácnost. Kvůli přechodu na nový standard vysílání DVB-T2 nakupují lidé i televize a set-top-boxy, jejichž prodeje se meziročně zvýšily o stovky procent. Vyhledávané jsou rovněž chytré bezpečnostní systémy pro domácnost. Tradičně nejvíce se na Vánoce nakupuje oblečení a hračky, jejichž letošním hitem je motiv pohádky Ledové království.

Průměrně plánují podle průzkumu agentury Nielsen Admosphere pro úvěrovou společnost Profi Credit za letošní Vánoce zaplatit 12.297 korun, což je o 1310 Kč více než loni. Konkrétně v e-shopech utratí podle Asociace pro elektronickou komerci téměř dvě třetiny Čechů za dárky do 5000 Kč.

"Nákupní vlna se vzhledem k dobré kondici české ekonomiky a chuti zákazníků utrácet přetavila do kontinuální vánoční nákupní sezony, kterou pociťujeme už od poloviny listopadu. Trvá až do konce roku," řekla ČTK mluvčí hypermarketu Globus Rita Gabrielová. Zhruba o 30 procent vzrostl před Vánocemi podle předsedy představenstva firmy Golden Gate Libora Brůny prodej zlatých a stříbrných mincí. "Češi je kupují nejčastěji pro své děti nebo jako rodinný dárek, který si udrží trvalou hodnotu," uvedl.

Jedním z hitů letošních Vánoc na e-shopu Alza.cz budou takzvané True Wireless sluchátka - bezdrátová sluchátka, která se spárují pomocí Bluetooth. "Populárním dárkem budou tradičně také mobilní telefony a notebooky zejména herní NTB a ultrabooky," uvedla mluvčí Patricie Šedivá. Oblíbené je ale i bílé elektro, chytré hodinky či fitness náramky. Podle Šedivé jsou hitem dětské produkty s tematikou Frozen (Ledové království), protože před Vánoci vstoupí do kin druhý díl populární pohádky.

V posledních letech získávají podle mluvčího řetězce Albert Jiřího Marečka na oblibě deskové hry pro děti i dospělé a kreativní sady. Každým rokem nicméně pozoruje rostoucí zájem i o takzvané jedlé dárky. Tradičně lidé kupují i parfémy. Obchodu s kosmetikou Notino se v listopadu a prosinci zvýšil jejich podíl na obratu o 25 procent. V nábytkářském řetězci IKEA s prvním adventem zaregistrovali, že se zákazníci orientují na nákup menších kusů nábytku, dekorace a sortiment ložnic a textilu.

V e-shopu Mall.cz vzrůstají prodeje produktů pro chytrou domácnost. Podle mluvčí Pavly Hobíkové jsou to třeba bezdrátové reproduktory a chytrá osvětlení. "K nejrychleji rostoucím kategoriím patří chytré bezpečnostní systémy, kdy zákazníci neustále vědí, co se u nich doma děje," řekla ČTK. Zájem je i o chytré zámky u dveří, které se dají odemknout mobilem.

V obchodech se sportovním zbožím Sportisimo se meziročně zvýšil zájem o fitness oblečení a doplňků. "Vypadá to, že pod stromečky bude také více 'měkkých dárků', zájem je o vyloženě sportovní i volnočasové sportovní oblečení a doplňky," dodal šéf marketingu Zdeněk Morávek. Pro e-shop s módou Zalando se hitem letošních Vánoc stal ikonický symbol 90. let - ledvinka. A to ať už v elegantním minimalistickém provedení či s veselými motivy. Módní trend by se měl "v ulicích" projevit až příští rok. Manažer módní značky Pietro Filipi Martin Roubal dodal, že trendem jsou originální kožené kabelky s autorským designem značky, kašmírové šály a kožené rukavice. Hitem je podle něj kašmír, který se prolíná celou kolekcí.

Témata:  Vánoce obchody Češi ekonomika

Související

Aktuálně se děje

22. října 2025 9:48

Tragédie na Plzeňsku. Z nehody je pokus o vraždu, dívka zemřela v nemocnici

Okolnosti pondělní tragédie na Plzeňsku se začínají vyjasňovat. Policie překvalifikovala nehodu dvou vozidel na pokus o vraždu. Řidička, v jejímž autě sedělo dítě, které následně v nemocnici zemřelo, byla při havárii pod vlivem alkoholu i omamných látek. 

Zdroj: Jan Hrabě

Další zprávy

Jak Aliance pro cloudovou bezpečnost nastavuje standardy, které chrání vaše cloudové technologie

Jak Aliance pro cloudovou bezpečnost nastavuje standardy, které chrání vaše cloudové technologie

Když se řekne cloud, většina z nás si vybaví rychlost, flexibilitu a neomezený prostor. Ale přemýšleli jste někdy nad tím, kdo vlastně přináší doporučení a osvědčené postupy, aby tento prostor nebyl „divokým západem“ digitálního světa? V době, kdy se do cloudu přesouvají i kritické služby státu a zdravotnictví, už nejde jen o pohodlí, ale i o otázku bezpečnosti a důvěry. A právě proto vznikla mezinárodní komunita odborníků – Aliance pro cloudovou bezpečnost (CSA). Jejím cílem je sjednocovat standardy a sdílet know-how napříč trhem. V článku se podíváme, co dělá a proč její práce může zajímat i vás.