Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

IMD: Kvůli válce na Ukrajině odešlo z Ruska jen 8,5 procenta západních firem

Rusko, ilustrační foto
Rusko, ilustrační foto
Foto: Pixabay

Od začátku války na Ukrajině odešlo z ruského trhu jen 8,5 procenta firem registrovaných v Evropské unii a ve skupině ekonomicky vyspělých zemí G7. Vyplývá to z analýzy švýcarského institutu IMD. Zjištění podle něj zpochybňuje tvrzení o exodu firem kvůli ruské invazi a s tím spojeným sankcím. Informovala o tom agentura AFP.

Před ruskou invazí, která začala loni v únoru, působilo v Rusku 2405 dceřiných firem patřících 1404 podnikům z EU a zemí G7, uvádějí autoři studie. Ke konci listopadu prodalo alespoň jednu ruskou dceřinou společnost méně než devět procent z těchto podniků, většina z nich je ze Spojených států. Převod ruských poboček podle studie ke stejnému datu dokončilo 18 procent amerických firem, 15 procent japonských a 8,3 procenta firem se sídlem v EU.

"Mnoho společností sídlících v těchto státech odolává tlaku vlád, médií a nevládních organizací, aby po invazi na Ukrajinu opustily Rusko," cituje autory studie Univerzita v St.Gallenu.

Studie vyjmenovává možné důvody pro setrvání na ruském trhu. Na firmy se nemusejí vztahovat protiruské sankce, jiné firmy nechtějí odejít kvůli přínosu svých výrobků pro společnost, například léků. Některé podle autorů možná nenašly kupce, který by byl ochoten zaplatit dostatečnou cenu, anebo i když kupce našly, tak prodej komplikují překážky zavedené ruskou vládou.

Ke konci listopadu podle studie opustilo ruský trh 120 západních firem. Z těch, které v zemi nadále působí, je 19,5 procenta německých, 12,4 procenta amerických a sedm procent japonských.

Témata:  Rusko firmy

Aktuálně se děje

20. května 2024 21:54

Litva: Ukrajina by měla mít více svobody při útocích na cíle v Rusku

Západní spojenci Ukrajiny by měli zrušit omezení na použití zbraní dodaných na Ukrajinu a dopřát Kyjevu více svobody při útocích na cíle v Rusku. V pondělí to během rozhovoru prohlásil litevský ministr zahraničí Gabrielius Landsbergis, informuje agentura AFP.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy

Ilustrační foto

Ceny spotřebitelských výrobků v Česku v dubnu opět vzrostly

Ceny spotřebitelských výrobků v Česku v dubnu vzrostly o 2,9 procenta ve srovnání s předchozím rokem, což představuje zrychlení oproti březnovému dvouprocentnímu nárůstu. Hlavními tahouny inflace byly ceny potravin, alkoholu a pohonných hmot. Vyplývá to z údajů zveřejněných Českým statistickým úřadem (ČSÚ). V porovnání s předchozím měsícem se spotřebitelské ceny v dubnu zvýšily o 0,7 procenta.