Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Jak si na Vánoce vyzdobit byt? Frčí retro i nejmodernější technologie

Vánoce
Vánoce
Foto: Pixmac

Zájem o vánoční osvětlení a ozdoby v Česku meziročně podle obchodníků opět vzrostl. Češi jsou za ně ochotni utratit každým rokem více peněz, letos mezi 200 až 1000 Kč, shodují se prodejci. K trendům letošního roku patří dekorativní LED osvětlení rozšířené o možnost ovládání pomocí mobilní aplikace, nebo bez napájení do elektrické sítě. Styly ve výzdobě jsou ale různé - od tradičního s červenou, zelenou a zlatou barvou až po moderní a bílé Vánoce ve stylu mrazivá pohádka.

Nejpopulárnější vánoční dekorací loňských i letošních Vánoc je podle srovnávače cen Heureka.cz tradiční 'Andělské zvonění', tedy zvonící svícen na čtyři svíčky. "Celkově letos sledujeme o vánoční dekorace na Heurece o třetinu vyšší zájem než vloni," řekla ČTK manažerka Alexandra Čermáková. Průměrná cena této tradiční vánoční dekorace se pohybuje kolem 800 Kč.

Také prodeje firmy Mountfield se v meziročním srovnání letošní prodeje osvětlení zdvojnásobily. "V loňském roce jsme nabídli zákazníkům více jak 500 druhů vánočních dekorací a v letošním roce jsme po loňských úspěšných prodejích nabídku rozšířili až na 700 druhů vánočních dekorací a ozdob," uvedla mluvčí Mountfieldu Kateřina Böhmová. Barevnými hity jsou podle ní letos kromě klasiky i ledové a pastelové barvy.

V nábytkářském řetězci IKEA se podle manažerky prodejů Eleni Kliamenakiové hojně prodávají lucerny s hořícími svíčkami papírové či přírodní girlandy dozdobené perníčky a vánočními koulemi, mašle či květináčky s jehličím. Vánoční ozdoby jsou podle mluvčí hypermarketu Globus Rity Gabrielové ale často individuální volbou. Klasiku s barevným základem červené, zelené, zlaté nebo stříbrné doplňuje červeno-zelená kostka a vánoční prvky, uvedla. Jde o vločky, hvězdy, jmelí, jehličnany, ale i křesťanské motivy - kostely nebo anděle.

"Přesto se každým rokem snažíme nabídnout i některé zcela neotřelé barevné kombinace, v minulosti to byla například černo-bílá nebo loni růžovo-tyrkysová. Letos je to i bronzová nebo čokoládově hnědá barva a růžová," dodala.

I v řetězci Albert kvůli většímu zájmu zákazníků letos rozšířili sortiment dekorací. "Pozorujeme, že trend výzdoby každým rokem roste a lidé si zdobí nejen své domácnosti, ale i kanceláře. Zájem o vánoční ozdoby roste meziročně o více než deset procent," potvrdil mluvčí Alberta Jiří Mareček. V řetězci Tesco se počet prodaných kusů dekorací, světel a stromků pohybuje ročně přes 1,5 milionu.

Na portálu Slevomat.cz několik let pozorují návrat zákazníků k retro ozdobám vyrobeným ze skla nebo dřeva. Kromě tradičních ozdob jsou podle ředitelky Slevomatu Marie Havlíčkové žádané například ale i dekorace typu růže z Jericha, která symbolizuje sjednocení rodiny u vánočního stolu. Naopak z trhu podle mluvčího řetězce Tesco Václava Koukolíčka pomalu mizí řetězy, které lidé dávali na stromečky již za socialismu.

Témata:  Vánoce Češi domácnosti

Související

Aktuálně se děje

9:02

Ukrajina může poprvé použít ATACMS a Storm Shadow na ruském území. Změní tak průběh války?

Spojené státy poprvé povolily Ukrajině použít rakety dlouhého doletu ATACMS k útoku na území Ruska. Tento krok znamená zásadní změnu americké politiky, která dosud zakazovala využití těchto zbraní mimo ukrajinské území, obzvláště na mezinárodně uznaném ruském území. Rozhodnutí Washingtonu bylo přijato navzdory obavám z eskalace války. Co vedlo ke změně postoje USA a jaké důsledky mohou tyto útoky mít? Na to odpověděl server BBC.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy