Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Topíte v zimě? Odborníci zjistili, jak moc tím škodíte

Energetika, ilustrační fotografie
Energetika, ilustrační fotografie
Foto: Mariusz Stankowski / INCORP images

Evropa přehodnotila svůj přístup k dieselům. Ve městech představují problém řidiči, kteří ze svých aut odstraňují filtry pevných částic. Lidem také škodí kromě silniční dopravy i vytápění domů.

Aféra Dieselgate vypukla v září 2015 a odhalila, že německá automobilka Volkswagen používala při laboratorním měření škodlivých emisí oxidů dusíku (NOx) podvodný software. Od září 2019 musí všechna nově vyrobená auta projít testováním v reálných podmínkách jízdy, uvedl server Evropa v datech.

“Zatím se zdá, že nové evropské automobily mají skutečně nižší emise zdravotně rizikových látek nejen na papíře, ale i v běžném provozu. Většina měření ale byla provedena na vybraných exemplářích relativně nových vozidel,” říká Michal Vojtíšek z Centra vozidel udržitelné mobility ČVUT v Praze.

V současné době je největším zdrojem emisí oxidů dusíku v EU silniční doprava. Zvyšuje koncentrace NOx v zalidněných oblastech a má tak přímý negativní vliv na velké množství lidí. Například ve městech jako je Praha a Brno dochází pravidelně k překročení ročního limitu pro koncentraci oxidu dusičitého.

“Na dálnici projede větší množství aut, ale zpravidla se pohybují plynule a v otevřeném terénu. Koncentrace znečišťujících látek tedy nejsou tak vysoké, jako když projíždí velké množství aut. Místa, kde se limit překračuje: Praha-Legerova, Brno-Úvoz, Brno-Svatoplukova a tak dále,“ řekl odborník na problematiku ovzduší Robert Skeřil.

Pro kvalitu ovzduší je ještě větším problémem vznik polétavého prachu. K jeho vzniku přispívají oxidy dusíku. „Za nejvíce rizikové považuji velmi jemné prachové částice. Ty, které jsou tak malé, že jsou okem neviditelné. Usazují se v plicích, odkud mohou pronikat do krevního oběhu, případně též mohou pronikat podél čichového nervu do mozku. Na tyto částice jsou často navázány polotěkavé organické látky, z nichž například některé polyaromatické uhlovodíky jsou vysoce karcinogenní. Na tyto emise se proto také vztahuje evropské testování automobilů,“ říká Michal Vojtíšek z ČVUT.

Největší škodu způsobují řidiči, kteří ze svých dieselových aut záměrně odstraňují filtry pevných částic, které nebezpečný prach zachytávají. Jezdit bez filtru je nelegální. V roce 2018 dostala česká policie větší pravomoci, aby mohla stav filtrů kontrolovat přímo na silnicích. Chybějící filtr dokáže odhalit speciální zařízení, které se zatím testuje v pilotních provozech.

Lepšímu ovzduší ve městě může pomoct rozvoj hromadné dopravy a moderních alternativních pohonů. Znečistění vzduch je největším rizikem pro lidské zdraví. V Česku způsobuje předčasné úmrtí asi 11 000 lidí ročně.

Témata:  Evropa dieselgate Brno energetika

Související

Aktuálně se děje

22. listopadu 2024 14:38

Zklamaná Eva Pavlová. Prezident prozradil, co se dotklo první dámy

Eva Pavlová je jako první dáma velmi aktivní, přesto se před několika týdny stala pro mnoho občanů terčem. Jak už to tak někdy bývá, důvodem byly peníze. Prezident Petr Pavel nyní prozradil, že jeho manželka byla zklamaná z toho, co se kolem její osoby rozpoutalo. 

Zdroj: Jiří Hrubý

Další zprávy