reklama

"V rámci tzv. nového pojetí dálniční sítě byly téměř všechny rychlostní silnice přeznačeny na dálnice. Formálně díky tomuto opatření přibylo 450 kilometrů dálnic. Symbol pro dálnici již není na modrém, ale na zeleném pozadí," uvedl pro TV Nova mluvčí ministerstva dopravy Zdeněk Neusar.

Pro orientaci řidičů je důležité, že kromě Pražského okruhu nejsou rychlostní silnice po převodu na dálnice přečíslovány. Výjimkou je jen Pražský okruh, který byl označen jako R1, od ledna 2016 je z něj D0. Jinak čísla zůstala nezměněna. Například z R10 tak je D10.

"Řidiči vždy mají samozřejmě povinnost respektovat aktuální dopravní značení, které řidiče na nejvyšší povolenou rychlost samozřejmě upozorňuje. Platnost všech dopravních značek končí vždy nejbližší křižovatkou či příslušnou dopravní značkou," doplnil Neusar.

Nově rychlostí 110 km/hod

Mnoho řidičů to jistě uvítalo. Od začátku roku platí nový zákon, který umožnil úřadům zvýšit maximální povolenou rychlost na některých silnicích na 110 kilometrů v hodině. Zrychlení se týká čtyřproudých silnic, na kterých se dosud jezdilo pouze devadesátkou.

V galerii naleznete mapy rychlostních změn v jednotlivých úsecích. Červeně jsou značené dálnice. Modře pak nové úseky silnic I. třídy s rychlosti 110 km/h.

Místa, kde se zvýšila rychlost z 90 na 110 - 1
Místa, kde se zvýšila rychlost z 90 na 110 - 2
Místa, kde se zvýšila rychlost z 90 na 110 - 3
Místa, kde se zvýšila rychlost z 90 na 110 - 4
Místa, kde se zvýšila rychlost z 90 na 110 - 5

Tyto silnice jsou označeny modrou značkou se symbolem vozidla, kterou byly dosud značeny silnice pro rychlostní vozidla. "Značka Silnice pro motorová vozidla (auto na modrém podkladu), může být použita pro silnice I. třídy, na kterých je bezpečné a vhodné zvýšit maximální rychlost z 90 km na 110 km/h (lokálně i na 130 km/hod, ve vhodných úsecích)," dodal Neusar.

Změna limitu se zatím dotkla sedmi ze čtyřiadvaceti vybraných úseků. "Tyto úseky ministerstvo dopravy pouze vytipovalo, o zvýšení rychlosti v konkrétním úseku rozhodne příslušný kraj, po konzultaci s Policií. Jedná se o úseky, které mají dva pruhy v obou směrech a jsou směrově oddělené. Je tedy na rozhodnutí kraje, zda na návrh Ministerstva dopravy přistoupí, nebo rychlost nezvýší (z důvodu, že by to nebylo bezpečné)," uvedl mluvčí.

V některých krajích od zvyšování limitů kvůli vysoké nehodovosti ustoupili. Dalším důvodem byla také například neslučitelnost s cestami pro cyklisty a chodce. Pět silnic už z původního seznamu navrhovaného ministertvem vypadlo.

Dalším problémem je, že silnice pro motorová vozidla musí splňovat mnoho parametrů. Některé silnice je potřeba správně oplotit, prodloužit svodidla, připojovací a odbočovací pruhy nebo umístit nové značení. Všechny tyto úpravy jsou pro kraje velmi nákladné.