Praha - Vozidla, u nichž nebyl do 30. 6. 2015 zapsán v registru vozidel vlastník, administrativně zanikla. Lidé, kteří včas nesplnili svou povinnost a nezapsali se v registru silničních vozidel jako vlastníci, tak fakticky přišli o auta. Nemohou je nyní legálně používat a už je ani není možné znovu registrovat k silničnímu provozu. Zástupce veřejné ochránkyně práv Anny Šabatové Stanislav Křeček takové opatření pokládá za extrémně přísně, obrátil se proto na ministra Dana Ťoka.
Tuto situaci způsobila chyba vlastníků v kombinaci se zákonem č. 239/2013 Sb., kterým se měnil zákon o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích a zákon o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla. Ten stanovil, že všechna auta, u nichž nebude do šesti měsíců od nabytí účinnosti zákona (tj. do 30. 6. 2015) zapsán vlastník a nebude podána žádost o zápis vlastníka silničního vozidla do registru, se považují za zaniklá a jsou z registru trvale vyřazena, vysvětluje ochránce.cz.
Podle kanceláře ombudsmanky to mělo dopad na desítky a možná i stovky lidí, kteří se k autům nepřihlásili a nyní kvůli vlastní chybě i kvůli zákonu nemohou auta legálně používat a znovu je zaregistrovat. "Setkávám se s lidmi, kteří si dobře uvědomují svůj podíl viny, protože včas neprovedli potřebné úkony. Důsledek ale považuji za extrémně přísný. Považuji za nepřiměřené, aby kvůli takové v podstatě administrativní chybě nenávratně přišli o svůj majetek," uvedl Křeček. Požádal proto Ťoka o změnu, aby bylo možné takto zaniklá vozidla znovu legálně přihlásit.
Kancelář poukazuje na to, že zákon sice přispěl k potřebnému pročištění registru od skutečně zaniklých aut, ale u některých řidičů proměnil jejich vozidla často pořízená na leasing v bezcenný majetek. Jako příklad uvedla situaci muže, který na úvěr pořídil auto svým rodičům.
"Neuvědomil si, že na rozdíl od leasingu je v případě úvěru od počátku majitelem a neprovedl včas registraci. Asi tři roky staré auto tak úředně zaniklo a všechny pokusy o jeho záchranu, aby ho rodiče mohli dál používat, ztroskotaly," doplnila mluvčí kanceláře Iva Hrazdílková.
O návrh řešení požádal Křeček Ťoka i u případů, kdy majitel prodá auto zájemci a ten ho bez přihlášení prodá dalšímu kupci. Podle Křečka z toho mohou vzniknout problémy pro původního majitele, který má malé šance situaci řešit, ačkoliv je stále v registru jako vlastník.
Témata: Stanislav Křeček, registr silničních vozidel , Dan Ťok
Související
26. října 2022 15:57
30. srpna 2022 17:31
17. srpna 2022 19:01
19. července 2022 21:20
8. července 2022 12:31
30. června 2022 14:17