Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Co se stalo ve vlaku smrti, kde zemřela tříletá holčička? Nová fakta

Ilustrační foto
Ilustrační foto
Foto: České dráhy

Olomouc - Okolnosti tragédie, která se stala před měsícem v rychlíku u Štěpánova na Olomoucku, kde za jízdy z vlaku vypadla a následně zemřela tříletá holčička, jsou stále nejasné. Vyšetřování Drážní inspekce potrvá možná ještě měsíce. Ta ale Televizi Nova dnes exkluzivně sdělila, že dveře vlaku nebyly za jízdy správně zavřené.

"V okamžiku, kdy spustilo blokování dveří, tak ty dveře nebyly správně dovřené. Pokud by byly správně dovřené, tak by se dveře zablokovaly a již by se během jízdy neotevřely," komentoval případ generální inspektor Drážní inspekce Jan Kučera.

To připouští i České dráhy. A tak je v tuto chvíli už jasné, co se stalo. Někdo dveře nedovřel. Teď policie zjišťuje, kdo a jestli měl někdo dveře zkontrolovat a případně zabouchnout. Podle bývalého dlouholetého zaměstnance Českých drah za tragédii může špatná údržba vlaku nebo dokonce nedbalost průvodčích.

"Jednak se tomu dá zabránit normálně údržbou toho zařízení, to jsou pražský vozy, ty mají takový menší údržby. A potom normálně u rychlíků, kde je 7 vozů a 2 členové vlakového personálu, se to dá uhlídat," vysvětlil klasické postupy bývalý strojvedoucí Miroslav Tomeček. Obsluha vlaku by si podle něj nedovřených dveří měla všimnout.

To, že se dveře vlaku úplně nedovřou, se podle drah stává ale jen zřídka a u starších typů souprav. Žádná kontrolka, která by na problém upozornila ve vagonu není. Právě kvůli bezpečnosti mají do několika let vlaky s manuálním otevíráním dveří z tratí zmizet.

Dnes už v Česku jezdí zhruba jenom 5 % vlaků, které automatické zavírání nemají. Jen za poslední čtyři roky jich z tratí zmizelo přes 500. "Ta výměna pokračuje, je průběžná. Jen letos jsme vyřadili a sešrotovali dalších 110 takových vagónů," popsal průběh výměny starých vagónů tiskový mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Jak rychle z českých tratí staré vagóny zmizí, ale bude záležet na penězích. Každý vagón přijde zhruba na 30 miliónů. České dráhy už ale mají přislíbené miliardy. Přestože případy lidí za jízdy vypadlých z vlaku by se za posledních patnáct let daly spočítat na prstech jedné ruky, obměna vozového parku je prý eliminuje úplně.

Témata:  vlaková neštěstí vlaky děti

Související

Aktuálně se děje

3:50

Počasí připraví situaci, která může překvapit řidiče. V pátek ráno si dejte pozor

Moravané a Slezané se v pátek ráno mohou těšit na sněhovou nadílku, avizují meteorologové. Od středečního dopoledne platí příslušná výstraha, která však nejde úplně do detailu. Podle expertů sice nepůjde o extrémní situaci, ale zejména řidiči by si měli dávat pozor. 

Zdroj: Jan Hrabě

Další zprávy

Vláda ČR

Sport dostane stovky milionů na obnovu po povodních, rozhodla vláda

Národní sportovní agentura dostane 850 milionů korun na pomoc sportovním organizacím, jejichž majetek zničily či poškodily zářijové povodně. Uvolnění peněz z rozpočtové rezervy schválila vláda středečním jednání. Odsouhlasila také další rozšíření pomoci českým exportérům obchodujícím s Ukrajinou, poskytované formou pojištění vývozních úvěrových rizik Exportní garanční a pojišťovací společností a schválila i spuštění úvěrového programu Národní rozvojové banky pro podnikatele postižené povodněmi.