reklama

"V okamžiku, kdy spustilo blokování dveří, tak ty dveře nebyly správně dovřené. Pokud by byly správně dovřené, tak by se dveře zablokovaly a již by se během jízdy neotevřely," komentoval případ generální inspektor Drážní inspekce Jan Kučera.

To připouští i České dráhy. A tak je v tuto chvíli už jasné, co se stalo. Někdo dveře nedovřel. Teď policie zjišťuje, kdo a jestli měl někdo dveře zkontrolovat a případně zabouchnout. Podle bývalého dlouholetého zaměstnance Českých drah za tragédii může špatná údržba vlaku nebo dokonce nedbalost průvodčích.

"Jednak se tomu dá zabránit normálně údržbou toho zařízení, to jsou pražský vozy, ty mají takový menší údržby. A potom normálně u rychlíků, kde je 7 vozů a 2 členové vlakového personálu, se to dá uhlídat," vysvětlil klasické postupy bývalý strojvedoucí Miroslav Tomeček. Obsluha vlaku by si podle něj nedovřených dveří měla všimnout.

To, že se dveře vlaku úplně nedovřou, se podle drah stává ale jen zřídka a u starších typů souprav. Žádná kontrolka, která by na problém upozornila ve vagonu není. Právě kvůli bezpečnosti mají do několika let vlaky s manuálním otevíráním dveří z tratí zmizet.

Dnes už v Česku jezdí zhruba jenom 5 % vlaků, které automatické zavírání nemají. Jen za poslední čtyři roky jich z tratí zmizelo přes 500. "Ta výměna pokračuje, je průběžná. Jen letos jsme vyřadili a sešrotovali dalších 110 takových vagónů," popsal průběh výměny starých vagónů tiskový mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Jak rychle z českých tratí staré vagóny zmizí, ale bude záležet na penězích. Každý vagón přijde zhruba na 30 miliónů. České dráhy už ale mají přislíbené miliardy. Přestože případy lidí za jízdy vypadlých z vlaku by se za posledních patnáct let daly spočítat na prstech jedné ruky, obměna vozového parku je prý eliminuje úplně.