Praha - Na dálnici D11 z Hradce Králové do Jaroměře a na dálnici D3 z Úsilného do Třebonína budou postaveny čtyři nové úseky, vláda dnes schválila parametry tendru. Kabinet také souhlasí se zavedením expresních vlaků z Prahy do Lince.
Celkem jde o stavbu více než 40 kilometrů nových dálnic za předpokládaných 21 miliard korun. U obou komunikací jde o dvojici na sebe navazujících úseků.
V případě hradecké D11 jde o úseky mezi Hradcem Králové a Smiřicemi, který s délkou 15 kilometrů má podle ceny projektu vyjít na 5,9 miliardy korun. Druhým úsekem je pak sedmikilometrové spojení Smiřice - Jaroměř za 3,1 miliardy korun. V případě jihočeské D3 pak jde o zhruba sedmikilometrový obchvat Českých Budějovic mezi Usilným a Hodějovicemi za 7,1 miliardy korun a dalších 12 kilometrů dálnice do Třebonína za necelých pět miliard korun.
Trojice zakázek, úseky dálnice D3 a úsek mezi Hradcem a Smiřicemi, jsou součástí takzvaných prioritních staveb, jejichž seznam nedávno schválila vláda a pro které nebude nutné opakovat celý proces posuzování dopadů na životní prostředí (EIA).
V rakouském Linci budeme vlakem dříve
Čtyři páry expresních spojů by ročně měly přijít na zhruba 85 milionů korun. Zkrácení jízdní doby podle ministerstva dopravy zatraktivní železniční spojení mezi Českem a Horními Rakousy. Zároveň by se podle předpokladů resortu měl zvýšit i počet cestujících na trase z Prahy do Tábora a Českých Budějovic.
"Znamená to, že od nového jízdního řádu bude jezdit vlak do Českých Budějovic a Lince o 40 minut rychleji. Je to dobrá zpráva pro všechny cestující. Investice, které jsme dali do modernizace, tak mají svůj reálný výsledek. A jsem rád, že se podařilo prodloužit dotace na provoz této linky," uvedl Ťok.
V současnosti železniční spojení do Rakouska zajišťují rychlíkové spoje, které zároveň obsluhují i menší města na trase mezi Prahou a Českými Budějovicemi. Vlaky do Lince v průměru jedou 61kilometrovou rychlostí a nejsou konkurenceschopné vůči autobusům. Ty trasu Praha - Linec urazí za tři hodiny a 50 minut, o hodinu rychleji než vlak, uvedlo ministerstvo.
Trať takzvaného čtvrtého železničního koridoru je přitom na řadě míst nová a umožňuje výrazné zkrácení dojezdových dob, pokud by na ní mohly jezdit expresní vlaky s minimem zastávek. Navrhované spojení, které by cestou stavělo pouze v Táboře a v Českých Budějovicích, by cestu do Lince mohlo urazit za čtyři hodiny a 10 minut. Z Prahy by tyto vlaky měly vyjíždět v 06:00, 10:00, 14:00 a 18:00.
Související
8. června 2023 18:01
14. září 2022 14:07
12. září 2022 11:15
18. srpna 2022 12:22
17. srpna 2022 17:37
5. července 2022 11:06