Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Vláda schválila plán ministerstva dopravy na nové úseky dálnic a silnic

Ministerstvo dopravy
Ministerstvo dopravy
Foto: Jan Zýka, EuroZprávy.cz

Praha - Na dálnici D11 z Hradce Králové do Jaroměře a na dálnici D3 z Úsilného do Třebonína budou postaveny čtyři nové úseky, vláda dnes schválila parametry tendru. Kabinet také souhlasí se zavedením expresních vlaků z Prahy do Lince.

Celkem jde o stavbu více než 40 kilometrů nových dálnic za předpokládaných 21 miliard korun. U obou komunikací jde o dvojici na sebe navazujících úseků.

V případě hradecké D11 jde o úseky mezi Hradcem Králové a Smiřicemi, který s délkou 15 kilometrů má podle ceny projektu vyjít na 5,9 miliardy korun. Druhým úsekem je pak sedmikilometrové spojení Smiřice - Jaroměř za 3,1 miliardy korun. V případě jihočeské D3 pak jde o zhruba sedmikilometrový obchvat Českých Budějovic mezi Usilným a Hodějovicemi za 7,1 miliardy korun a dalších 12 kilometrů dálnice do Třebonína za necelých pět miliard korun.

Trojice zakázek, úseky dálnice D3 a úsek mezi Hradcem a Smiřicemi, jsou součástí takzvaných prioritních staveb, jejichž seznam nedávno schválila vláda a pro které nebude nutné opakovat celý proces posuzování dopadů na životní prostředí (EIA).

V rakouském Linci budeme vlakem dříve

Čtyři páry expresních spojů by ročně měly přijít na zhruba 85 milionů korun. Zkrácení jízdní doby podle ministerstva dopravy zatraktivní železniční spojení mezi Českem a Horními Rakousy. Zároveň by se podle předpokladů resortu měl zvýšit i počet cestujících na trase z Prahy do Tábora a Českých Budějovic.

"Znamená to, že od nového jízdního řádu bude jezdit vlak do Českých Budějovic a Lince o 40 minut rychleji. Je to dobrá zpráva pro všechny cestující. Investice, které jsme dali do modernizace, tak mají svůj reálný výsledek. A jsem rád, že se podařilo prodloužit dotace na provoz této linky," uvedl Ťok.

V současnosti železniční spojení do Rakouska zajišťují rychlíkové spoje, které zároveň obsluhují i menší města na trase mezi Prahou a Českými Budějovicemi. Vlaky do Lince v průměru jedou 61kilometrovou rychlostí a nejsou konkurenceschopné vůči autobusům. Ty trasu Praha - Linec urazí za tři hodiny a 50 minut, o hodinu rychleji než vlak, uvedlo ministerstvo.

Trať takzvaného čtvrtého železničního koridoru je přitom na řadě míst nová a umožňuje výrazné zkrácení dojezdových dob, pokud by na ní mohly jezdit expresní vlaky s minimem zastávek. Navrhované spojení, které by cestou stavělo pouze v Táboře a v Českých Budějovicích, by cestu do Lince mohlo urazit za čtyři hodiny a 10 minut. Z Prahy by tyto vlaky měly vyjíždět v 06:00, 10:00, 14:00 a 18:00.

Témata:  Ministerstvo dopravy České republiky železnice

Související

Aktuálně se děje

9:02

Ukrajina může poprvé použít ATACMS a Storm Shadow na ruském území. Změní tak průběh války?

Spojené státy poprvé povolily Ukrajině použít rakety dlouhého doletu ATACMS k útoku na území Ruska. Tento krok znamená zásadní změnu americké politiky, která dosud zakazovala využití těchto zbraní mimo ukrajinské území, obzvláště na mezinárodně uznaném ruském území. Rozhodnutí Washingtonu bylo přijato navzdory obavám z eskalace války. Co vedlo ke změně postoje USA a jaké důsledky mohou tyto útoky mít? Na to odpověděl server BBC.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy

Vláda ČR

Sport dostane stovky milionů na obnovu po povodních, rozhodla vláda

Národní sportovní agentura dostane 850 milionů korun na pomoc sportovním organizacím, jejichž majetek zničily či poškodily zářijové povodně. Uvolnění peněz z rozpočtové rezervy schválila vláda středečním jednání. Odsouhlasila také další rozšíření pomoci českým exportérům obchodujícím s Ukrajinou, poskytované formou pojištění vývozních úvěrových rizik Exportní garanční a pojišťovací společností a schválila i spuštění úvěrového programu Národní rozvojové banky pro podnikatele postižené povodněmi.