Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Pražský okruh je problém, modré zóny taky, přiznává hejtman Petera

Miloš Petera
Miloš Petera
Foto: www.milospetera.cz

Praha - Miloš Petera (ČSSD) obhajuje v letošních krajských volbách post hejtmana Středočeského kraje. Co se pod jeho vedením kraji za uplynulé volební období podařilo a jaké jsou podle něj největší problémy nejlidnatějšího kraje v republice?

Petera ve funkci hejtmana vystřídal v roce 2014 svého stranického kolegu z ČSSD Josefa Řiháka. "Splnili jsme většinu toho, co jsme si na začátku předsevzali, ale jsou věci, které bych chtěl dál řešit - například Národní park Křivoklátsko, lodní doprava na Labi, takže jsem se rozhodl znovu kandidovat," vysvětlil Petera.

Podle něj byly v posledních letech největšími problémy Středočeského kraje situace ve zdravotnictví a doprava. Obojí se ale podle současného hejtmana podařilo zlepšit. "Středočeský kraj má pět nemocnic a ty jsou na špičkové úrovni, museli jsme do nich ale investovat více než 2 miliardy korun. Museli jsme také řešit nedostatek zdravotních sester, i to se podařilo stabilizovat," pochlubil se Petera.

"Do dopravy jsme investovali asi 10 miliard korun a myslím, že na silnicích to jde vidět," řekl. Klíčová je podle něj dostavba dálnice D3 a kraj udělal maximum, aby její stavbu urychlil, včetně schválení změny zásad územního rozvoje. Dokončena by podle něj mohla být v roce 2026. Důležitá je také stavba železniční spojky mezi Milovicemi a boleslavskou železnicí.

Dlouholetým tématem je integrace středočeské a pražské veřejné dopravy. "Podařilo se navázat úzkou spolupráci s Magistrátem hlavního města Prahy a byla vytvořena komise, která se tímto zabývá. V loňském roce jsme udělali pilotní projekt z Neratovicka a Mělnicka, a jelikož se osvědčil, k 1. 7. jsme otevřeli další oblast, a to je Lysecko a Milovicko. Celý systém by měl být dokončen do konce roku 2017," popsal hejtman. Každý občan Středočeského kraje pak bude moci na jednu jízdenku jezdit po celém kraji, včetně Prahy a metra.

Kraj také proplácí rodičům žáků, kteří dojíždějí v rámci kraje do školy, náklady na toto jízdné. Kromě toho chce hejtman zavést bezplatné jízdné pro osoby starší 70 a mladší 10 let. Uvažuje se také o zřízení tzv. vlakotramvají, které budou navazovat na pražské tramvaje a jezdit do dalších míst Středočeského kraje. "Prvním místem je Jesenice, tady už máme i souhlas ministerstva dopravy, takže se na tom začíná pracovat," řekl první muž kraje. Stavět by se mohlo začít už během příštího volebního období.

Jedním z největších problémů kraje je dostavba Pražského okruhu, konkrétně silnice 511. "Tento úsek je klíčový, protože spojuje tři dálnice - D8, D10 a D11. V současné době je problém, že byla vyřazena z rámce prioritních staveb, pro které je potřeba posudek na vliv životního prostředí (EIA)," vysvětlil Petera s tím, že tlačí na ministra dopravy, aby byla EIA co nejrychleji udělána. Termín dostavby odhaduje na rok 2019.

Středočechů se významně dotklo také zavedení modrých zón v Praze. Denně jich velké množství dojíždí do hlavního města za prací, ale mají problém zaparkovat. Ani tzv. záchytných parkovišť totiž není mnoho. "Budu jednat s magistrátem o tom, aby byly modré zóny pozastaveny do té doby, než budou vybudována parkoviště, a také aby další městské části prozatím zóny nezaváděly," popsal hejtman.

Jedním z cílů, které si současný hejtman do budoucna dává, je zavedení tzv. duálního systému školství. To znamená, že firmy by formou stipendií podporovaly jimi žádané obory a zároveň by si tak zajistily budoucí zaměstnance. "Oborů máme vytipováno asi 34. Chybí nám především učňovské profese. Částečně už to funguje ve Škoda Auto, do budoucna to chceme rozvíjet," vysvětlil Miloš Petera. V novém volebním období by se chtěl zabývat i bezplatným stravováním pro děti ze sociálně slabých rodin.

V neposlední řadě by se Petera v příštím volebním období zasadil také o vznik nových pracovních míst: "Máme zpracován projekt brownfieldů v kraji a i dalších průmyslových zón například v Kutné Hoře, Zdici, Kolíně, kde jsou volné kapacity. Důležité je ale vybudovat infrastrukturu. Byli bychom rádi, aby vzniklo minimálně 10 - 20 tisíc nových pracovních míst."

Témata:  Miloš Petera Krajské volby Středočeský kraj

Související

Aktuálně se děje

9:02

Ukrajina může poprvé použít ATACMS a Storm Shadow na ruském území. Změní tak průběh války?

Spojené státy poprvé povolily Ukrajině použít rakety dlouhého doletu ATACMS k útoku na území Ruska. Tento krok znamená zásadní změnu americké politiky, která dosud zakazovala využití těchto zbraní mimo ukrajinské území, obzvláště na mezinárodně uznaném ruském území. Rozhodnutí Washingtonu bylo přijato navzdory obavám z eskalace války. Co vedlo ke změně postoje USA a jaké důsledky mohou tyto útoky mít? Na to odpověděl server BBC.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy

Vláda ČR

Sport dostane stovky milionů na obnovu po povodních, rozhodla vláda

Národní sportovní agentura dostane 850 milionů korun na pomoc sportovním organizacím, jejichž majetek zničily či poškodily zářijové povodně. Uvolnění peněz z rozpočtové rezervy schválila vláda středečním jednání. Odsouhlasila také další rozšíření pomoci českým exportérům obchodujícím s Ukrajinou, poskytované formou pojištění vývozních úvěrových rizik Exportní garanční a pojišťovací společností a schválila i spuštění úvěrového programu Národní rozvojové banky pro podnikatele postižené povodněmi.