reklama

"Když jsem přišel do České televize, prošel jsem všechny náklady a hledal cesty, kde najít úspory. To se podařilo. Díky tomu jsme byli schopni paradoxně i při růstu vstupů zvyšovat vlastní výrobu na úroveň, která tady nikdy předtím nebyla. To se samozřejmě do budoucna může změnit, protože poplatek v nominální hodnotě neroste. Podívejme se na to z pohledu reálných cen. Jestliže v roce 2008 činil 135 korun, nyní je, přepočteno přes inflaci, jeho reálná hodnota 114 korun," podotkl ředitel Dvořák.

Podle něj se bude muset financování změnit. "Televize si v době přechodu z analogového na digitální vysílání vytvořila určitý finanční polštář, ze kterého čerpá prostředky na nutné mimořádné investice. Platili jsme z něho například výstavbu nového studia v Brně. Pokud se ale s financováním nic nestane, časem bychom museli začít razantně omezovat vlastní tvorbu. Je několikanásobně dražší než zahraniční akvizice pořadů a tvoří společně s náklady na vysílání hlavní část našich výdajů," řekl magazínu E15.

Podle něj to znamená snižovat výrobu řádově v jednotkách až nižších desítkách procent, což vzhledem k našemu rozpočtu představuje desítky až stovky milionů korun ročně. "Máte nějaké signály, jestli by politici byli nakloněni zvýšení poplatku? Zvyšování poplatku nebo jeho indexace je politicky nepopulární téma. Ale na co by politici možná slyšeli – a nedávno jsme o tom dlouze diskutovali třeba na volebním výboru – je změna účtování DPH. Tím bychom ročně ušetřili asi šest set milionů korun," tvrdí.

Přiznal také, že dokud se razantněji nezmění finanční situace, nebude televize spouštět další programy spouštět. "Uměl bych si představit zařazení některých nových kanálů pouze na internet, ale to nám nyní zákon nedovoluje, takže tímto směrem také nemůžeme jít. Kromě nákladů totiž vzniku nových stanic brání nedostatek místa v zemských vysílacích sítích," vysvětlil.

ČT se od ostatních televizí mimo jiné odlišuje tím, že vysílá reklamu ve velmi omezeném množství. "Kdybychom se měli začít chovat více komerčně a prodat více reklamy, program ČT by se tomu musel přizpůsobit. To také není dobře. A problémem je také to, že kdyby se peníze z reklamy měly objevit u nás, někde jinde z trhu zmizí. Pro komerční provozovatele by to byl poměrně velký zásah. Nejjednodušším řešením, které by stát bolelo nejméně, je umožnit nám změnu účtování DPH," zopakoval Dvořák.