Český úspěch: Vědci vyvinuli přelomový algoritmus, počítač poprvé porazil hráče pokeru

Ilustrační fotografie
Foto: Mariusz Stankowski / INCORP images

Praha - Americký vědecký časopis Science publikoval výsledky společné práce českých a kanadských vědců. Vyvinuli počítačový program, který poprvé porazil profesionální hráče pokeru.

Počítače již dříve dokázaly porazit protihráče v dámě, šachu a backgammonu, v pokeru ale dosud ne. Jde totiž o hru, ve které hráči nemají stejnou informaci, protože v ní nevidí karty protihráče. Desetičlenný tým odborníků z Univerzity Karlovy, ČVUT a Albertské univerzity v Kanadě pracoval na řešení téměř rok. Výsledkem jejich úsilí je počítačový program DeepStack.

"Algoritmus DeepStacku je přelomový, protože se nám podařilo přenést myšlenky, které byly klíčové v hrách s úplnou informací, do světa her s neúplnou informací. Doposud nebylo jasné, zda je podobný přístup vůbec možný," uvedl Martin Schmidt z Matematicko-fyzikální fakulty UK.

DeepStack umožňuje vypočítat vhodnou strategii až v momentě, kdy nastane konkrétní situace, tedy bez nutnosti uvažovat předem o celé hře najednou, což byl dosud převládající přístup. Tuto změnu umožnil mimo jiné rozvoj strojového učení pomocí hlubokých neuronových sítí. V případě DeepStacku neuronová síť vyhodnocuje pokerové situace, a jde tedy o jistou formu intuice, kterou matematický algoritmus využívá pro správná rozhodnutí.

Loni v prosinci hrál počítačový program nejpopulárnější variantu pokeru no-limit Texas hold`em proti skupině 33 profesionálních hráčů, které vybrala Mezinárodní federace pokeru ze 17 států. Každý hráč měl možnost zúčastnit se během čtyř týdnů 3000 her. Každého z 11 hráčů, kteří dohráli všech 3000 her, porazil DeepStack i individuálně a pouze v jednom případě výhra nebyla statisticky významná.

Témata:  vědci Poker počítače

17. května 2024 19:50

Třináct zemí vyzvalo Izrael, aby neprováděl rozsáhlou ofenzivu ve městě Rafáh

Třináct zemí, včetně sedmi členů Evropské unie, vyzvalo Izrael, aby neprováděl rozsáhlou ofenzivu ve městě Rafáh na jihu Pásma Gazy a umožnil dovoz humanitární pomoci na toto palestinské území přes všechny dostupné přechody.

Zdroj: Libor Novák