Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Po Česku bude jezdit prezidentský vlak, poveze ho lokomotiva "Rosnička"

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Mariusz Stankowski / INCORP images

Praha - 100. výročí vzniku Československa oslaví také Národní technické muzeum (NTM) a České dráhy ve spolupráci se Železnicemi Slovenské republiky. Koncem června vyjede na jízdu po ČR a SR speciální prezidentský vlak. Soupravu poveze parní lokomotiva, přezdívaná kvůli světle zelenému nátěru Rosnička.

Souprava bude složena z vozů, které za první republiky i po druhé světové válce sloužily československým prezidentům. 

Vlak vyrazí 28. června z Prahy, odkud zavítá do Brna, Bratislavy, Olomouce, Košic, Plzně, Zlína, Žiliny a dalších měst. Jízdu ukončí při slavnostní prezentaci, která se uskuteční od 28. srpna do 3. září na Masarykově nádraží v Praze v prostorách plánovaného Muzea železnice a elektrotechniky NTM.

Ve sbírkách NTM a vozovém parku Českých drah se dochovalo pět železničních salonních vozů, které sloužily několika československým prezidentům pro jejich jízdy po republice i do zahraničí. 

První vůz má ještě rakousko-uherskou historii. Vůz Aza 1-0086 z roku 1909 byl vyroben pro následníka trůnu Františka Ferdinanda d’Este v Ringhofferových závodech na Smíchově. Po vzniku Československa v něm jezdil i první československý prezident Tomáš Garrigue Masaryk. Dalším unikátním salonním vozem je vůz Aza 1-0080, vyrobený pro Masaryka k jeho 80. narozeninám v březnu roku 1930 Ringhofferovou továrnou.

Do prezidentského vlaku bude zařazen také salonní vůz, který v roce 1968 vyrobili pro prezidenta republiky ve vagónce v Budyšíně v tehdejší NDR. "Z dobových fotografií víme, že tímto vozem cestoval 30. října 1968 z Bratislavy zpět do Prahy prezident Ludvík Svoboda po oslavách 50. výročí založení Československé republiky a po vyhlášení československé federace," uvedl Ksandr.

Součástí vlaku bude i takzvaná Císařská jídelna Aza 1-0083 z roku 1891, která byla součástí dvorního vlaku císaře Františka Josefa I. Byl zařazen do vlaku, který v noci z 23. na 24. března 1919 odvezl posledního rakousko-uherského císaře Karla I. a jeho rodinu z Rakouska do švýcarského exilu. Lidé si během zastávek prezidentského vlaku mohou prohlédnout i vagon Aza 1-0085, vyrobený v roce 1906 původně pro barona Rothschilda.

Témata:  České Dráhy železnice historie vlaky Československo

Související

Aktuálně se děje

22. listopadu 2024 14:38

Zklamaná Eva Pavlová. Prezident prozradil, co se dotklo první dámy

Eva Pavlová je jako první dáma velmi aktivní, přesto se před několika týdny stala pro mnoho občanů terčem. Jak už to tak někdy bývá, důvodem byly peníze. Prezident Petr Pavel nyní prozradil, že jeho manželka byla zklamaná z toho, co se kolem její osoby rozpoutalo. 

Zdroj: Jiří Hrubý

Další zprávy