Praha - Jak se zdá, Hrad a premiér obohacují Ústavu České republiky o novinky. Prezident Miloš Zeman ve čtvrtek uvedl, že mu Andrej Babiš (ANO) navrhl dva kandidáty na ministra zahraničí. Protože Zeman odmítal Miroslava Pocheho, pověřil místo něj vedením diplomacie šéfa ČSSD Jana Hamáčka. Podle právníků jsou "alternativy" mimo oblast ústavního práva poměrně obvyklou věcí
Protože Babiš trval na tom, že na Hrad s ohledem na koaliční smlouvu s ČSSD poslal jen jeden návrh s Pochem, vyvstaly pochybnosti o ústavnosti chování prezidenta, který by neměl návrh předsedy vlády překročit. Podle Zemana však přišel na Hrad kromě nominace i dopis, kde mu Babiš pro případ nesouhlasu s Pochem navrhoval Hamáčka. Tuto verzi dnes v Bruselu potvrdil Babiš.
Podle ústavního právníka Jana Wintra je eventuální návrh v právu poměrně běžnou záležitostí. "Sice jsem to ještě nikdy neviděl u jmenování vlády, ale třeba u soudu jsou eventuální návrhy zcela běžné," řekl Wintr ČTK. Jako příklad uvedl návrh Ústavnímu soudu, ve kterém je cílem zrušení celého zákona, pokud ale soud nevyhoví, navrhuje zrušení alespoň konkrétních paragrafů předpisu pro rozpor s ústavou. "Tím, že to není nějak popsané v ústavě blíž, tak to vlastně nemá předepsanou formu," řekl k návrhu na jmenování ministrů.
Prezidenti i v minulosti vyjadřovali nesouhlas s některými kandidáty na ministry. "Nikdy to ale nedošlo tak daleko, že by premiér někoho formálně navrhl a prezident ho odmítl jmenovat," poznamenal Wintr. Taková situace by byla bezprecedentní, alternativním návrhem se jí ale předešlo.
Další ústavní právník Jan Kysela ČTK napsal, že místo ministra může být obsazeno jen jednou osobou. "Pokud je prezident vázán návrhem premiéra, nemůže být návrh alternativní ve smyslu 'vyberte si'. V takovém případě měl prezident žádat, aby premiér vyjasnil, čeho si vlastně žádá. Motiv je politický, povaha věci je právní. Je to stejné, jako kdyby prezident poslal Senátu více návrhů na jediné místo soudce Ústavního soudu, ať si vybere. Došlo by tím ke změně vztahu obou institucí," uvedl Kysela.
Pokud by měl předseda vlády v budoucnu při výběru ministrů kromě dohody v koalici hledat shodu i s prezidentem, mohlo by to komplikovat vládnutí. "Pokud by premiéři na postup prezidenta reagovali tímto způsobem, pak se to posouvá k posílení prezidenta. Ale z hlediska ústavních konvencí tento jeden případ nevytvoří nějakou zvyklost. Zatím to vždy bylo tak, že se prosadil premiér," uzavřel Winter.
Témata: Miloš Zeman, Andrej Babiš, Ústava České republiky
Související
28. října 2024 16:46
12. října 2024 4:30
11. října 2024 15:47
2. října 2024 12:34
30. září 2024 11:40
29. září 2024 15:55