reklama

Povinná výbava aut se zjednoduší, nově řidiči nebudou muset vozit náhradní žárovky a pojistky, rezervu, klíč na matice a příruční zvedák. "To ovšem pouze za předpokladu, že má provozovatel auta zajištěnou asistenční službu, která výměnu poškozené pneumatiky na území České republiky nepřetržitě dělá," řekl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO).

Změny se týkají také autolékárniček, z jejichž povinné výbavy zmizí trojcípý šátek, náplast s polštářkem, nůžky a plastová rouška. Podle ministerstva nejsou pro první první pomoc nezbytné. Řidiči také nebudou muset měnit lékárničku po vypršení doby použitelnosti.

Dalšího zjednodušení se dočkají motorkáři. Majitelé motocyklů s hmotností nad 400 kilogramů, kterých je v Česku registrovaných více než 7500, již nebudou muset absolvovat měření emisí. Pro lehčí motocykly tato povinnost neplatila již nyní. Vedle toho se prodlouží interval pro povinnou technickou kontrolu, ta bude nově místo dvouletých cyklů čtyřletá. "Motorkářům jsme vyšli vstříc. Ve většině případů se jedná o hobby záležitost, své stroje motorkáři zpravidla udržují ve velmi dobrém technickém stavu," uvedl Ťok.

Od října si budou muset řidiči zvykat také na nový způsob vytváření záchranářských uliček v kolonách na tříproudových silnicích. Nově se budou uličky vytvářet mezi levým a přiléhajícím jízdním pruhem. Dosud měla sanitka přijíždět prostředním a pravým pruhem. Stát tím chce zamezit zmatkům způsobeným kvůli odlišné úpravě v okolních státech. Uličky se tak v Česku budou vytvářet stejně jako v Německu nebo Rakousku. Stejnou úpravu připravuje Slovensko. Do záchranářského pruhu smějí vjet pouze auta s právem přednostní jízdy, tedy sanitky, hasičská a policejní vozidla, případně další vozidla s povolením.

Záchranáři změnu vítají, největším problémem však podle nich je nedisciplinovanost řidičů, kteří často uličku vytvářejí až po příjezdu sanitky, což prodlužuje její průjezd. Apelují proto na zvyšování povědomí o této povinnosti mezi řidiči.

Poslední velkou změnou jsou vyšší postihy za stáčení tachometrů, za což bude hrozit až půlmilionová sankce. Podle ministra dopravy je novela zákona namířena především proti společnostem, které používají tyto praktiky opakovaně. "Běžné řidiče, kteří omylem koupí auto se stočeným tachometrem, poškozovat nechceme," uvedl Ťok.

Novela zavádí také pokuty až 50.000 korun pro mechanika, který nevystaví protokol o opravě nebo výměně tachometru, a 10.000 korun pro provozovatele auta, který takový protokol nepředloží při STK. Manipulaci s počítadly na tachometru dosud zákon neupravoval, v případě vzniklé škody nad 5000 korun se však mohly stáčením tachometrů zabývat soudy. Základ k tomu položil judikát Nejvyššího soudu z roku 2014, který z takového jednání odvodil trestný čin podvodu. Praxe se však ukázala jako nedostatečná.

Novela zákona o provozu vozidel na pozemních komunikacích začne platit od 1. října.