Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Český pivní trh vzrostl, čepované ale už tolik netáhne

Pivo
Pivo
Foto: Mariusz Stankowski / INCORP images

Výstav českých pivovarů pro tuzemský trh se letos do konce srpna zvýšil o dvě procenta, exportní výstav o 16 procent, sdělili dnes zástupci Českého svazu pivovarů a sladoven ČTK. Množství piva vypitého piva v hospodách a restauracích však i nadále klesá, naopak o čtvrtinu vzrostla obliba piva v plechovkách. Absolutní údaje svaz nezveřejnil.

Kategorie ležáků do konce srpna meziročně v ČR vzrostla o pět procent, spotřeba ležáků se začala zvyšovat před desetiletím. "Před sebou máme ještě jeden vrchol a tím jsou Vánoce. Podle nás bude zájem o český ležák v těchto měsících růst," uvedla výkonná ředitelka svazu Martina Ferencová. Pivovary navařily meziročně stejné množství výčepních piv, o čtyři procenta se však snížil zájem o speciály, například kategorie porterů klesla o 28 procent.

Kromě nárůstu plechovek vzrostl meziročně o devět procent zájem o pivo v minisoudcích, které si konzumenti kupují například ke grilování. Stejný zůstal výstav piv v lahvích a v plastu. Výstav piva v lahvích a PET lahvích se meziročně nezměnil.

Nadále se snižuje spotřeba čepovaného piva ze sudů a tanků. Tento trend začal podle svazu kolem roku 2010, v době finanční krize, kdy byla navíc zvýšená spotřební daň na pivo. Letos meziročně výstav u sudů klesl o dvě procenta, u tanků o tři procenta. "Stále se nedaří zvrátit trend odlivu hostů z restaurací a hospod, kteří raději pijí lahvové pivo doma. A to i díky tomu, že pivovary čelí již delší dobu výzvě v podobě měnící se poptávky a preferencí zákazníků. Jednou z reakcí na tuto situaci je snaha zaujmout hosty mimořádnými akcemi nebo nabídkami. Investice míří také do nových konceptů moderních hospod, což pomáhá tento trend alespoň částečně zpomalit," dodal Ferencová.

Export rostl u piva v plechovkách o 47 procent, následně v plastu o 37 procent, v minisoudcích o 31 procent, ve skle o 11 procent, ale i u cisteren o devět procent a sudů o tři procenta.

Hlavní pivovarští výrobci letos na podzim zdražili nebo ještě zdraží. Největší český pivovar Plzeňský Prazdroj již ceny zvýšil od října, kdy zdražil v průměru o 3,7 procenta, zejména u ležáků a prémiových piv. Pivovary Staropramen, druhý největší tuzemský výrobce piva, od listopadu zdraží točené pivo, tedy sudové a tankové, v průměru o 3,2 procenta.

Loni po pěti letech růstu výstav českých pivovarů meziročně klesl o 0,7 procenta na 20,32 milionu hektolitrů kvůli poklesu výroby pro domácí trh. Prodeje v Česku se snížily o 2,1 procenta na 16,04 milionu hektolitrů. Export se naopak zvýšil o 4,5 procenta. Stále více se prodává pivo balené proti točenému pivu v restauracích a hospodách, loňský poměr byl 62 ku 38 procentům.

Témata:  pivo pivovary ekonomika

Související

Aktuálně se děje

3:50

Počasí připraví situaci, která může překvapit řidiče. V pátek ráno si dejte pozor

Moravané a Slezané se v pátek ráno mohou těšit na sněhovou nadílku, avizují meteorologové. Od středečního dopoledne platí příslušná výstraha, která však nejde úplně do detailu. Podle expertů sice nepůjde o extrémní situaci, ale zejména řidiči by si měli dávat pozor. 

Zdroj: Jan Hrabě

Další zprávy

Vláda ČR

Sport dostane stovky milionů na obnovu po povodních, rozhodla vláda

Národní sportovní agentura dostane 850 milionů korun na pomoc sportovním organizacím, jejichž majetek zničily či poškodily zářijové povodně. Uvolnění peněz z rozpočtové rezervy schválila vláda středečním jednání. Odsouhlasila také další rozšíření pomoci českým exportérům obchodujícím s Ukrajinou, poskytované formou pojištění vývozních úvěrových rizik Exportní garanční a pojišťovací společností a schválila i spuštění úvěrového programu Národní rozvojové banky pro podnikatele postižené povodněmi.