Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Komentář: Česko konečně zjistilo, že neumí stavět dálnice. Tak to politici raději hodí na řidiče

Dálnice D1 v průběhu opravy
Dálnice D1 v průběhu opravy
Foto: Adam Mráček / INCORP images

Zdá se to až neuvěřitelné, ale politici teprve dnes, po 29 letech od revoluce, zjistili, že Češi neumí stavět dálnice. Ačkoliv se veřejnost i média snaží několik let upozorňovat na to, že stav hlavní dopravní tepny spojující Prahu a Brno je tristní a práce silničářů mnohdy žalostná, vysoce postavená garnitura to zřejmě považovala jen za vtip.

Jak už to tak každý rok bývá, i letos silničáře překvapilo, že v prosinci nasněžilo. Jistě, po tak teplém létě by to čekal málokdo, snad jen meteorologové, kteří ví, co znamená globální oteplování pro zimní měsíce. České lihy a háje zapadaly sněhem a bílá studená přikrývka se nevyhnula ani silnicím a dálnicím.

A jak už to tak bývá, navzdory varováním meteorologů i letos řidiči uvázli, a to souhrou několika faktorů. Dost možná silničáři počasí podcenili, dost možná za to může otřesný stav českých silnic a dálnic, podle ministerstva dopravy za prý mohou sami řidiči.

Jistě, český řidič je občan dbalý zákonů, a ty říkají, že co není zakázáno, je povoleno. Je tedy normální, že v místech, kde není zákaz přejíždění pro kamiony, řidiči kamionů budou předjíždět. Díky tomu podle ministra Ťoka ale došlo k ucpání D1, jako České dlouho nezažilo.

Možná by si měl pan ministr v první řadě uvědomit, že mnoho lidí už dlouho volá po zákazu předjíždění kamionů a že to byl on, kdo na začátku roku řekl, že se této problematice bude věnovat. Co dělal následující skoro rok je záhadnou, této problematice se ale očividně nevěnoval.

Jistě, pro politické představitele je vždy lepší hodit vinu na občany, byť se vlastně žádného přečinu nedopustili. Není jejich vina, že dálnice nejsou připravené na sníh, není jejich vina, že modernizace D1 ve skutečnosti nic nemodernizuje a není jejich vina, že vláda se nedokáže postarat o to, aby alespoň ta nejdůležitější česká dálnice vypadala k světu.

Ne nadarmo se říká, že tam kde staví dálnice čínské firmy, se jezdí jedna báseň. Prezident Zeman už nám na východ cestu otevřel, tendry na opravy dálnic ale vyhrávají stále ty stejné firmy. A situace vypadá každý rok stejně - uzavírky, kolony, zúžení, objížďky, a ve výsledku sníh, který těch pár nových kilometrů dálnice zakryje tak, že nejsou vidět. Na jaře už ale budou vypadat víceméně podobně jako ty staré úseky, takže vlastně nikdo nepozná, že by se něco změnilo.

Je otázka, jestli není na čase si přiznat, že dálnice, kterou u nás naplánoval už Hitler, je v tak žalostném stavu, že je až drzost vybírat za ni dálniční poplatky. Suma sumárum, pokud občané chtějí jezdit po D1, musí připravit na trojité výdaje: benzín, dálniční známku a servis vozu, kde bude s trochou štěstí stačit jen výměna tlumičů. 

Témata:  dálnice D1 dálnice - opravy na D1 Ministerstvo dopravy České republiky Dan Ťok

Související

Aktuálně se děje

9:02

Ukrajina může poprvé použít ATACMS a Storm Shadow na ruském území. Změní tak průběh války?

Spojené státy poprvé povolily Ukrajině použít rakety dlouhého doletu ATACMS k útoku na území Ruska. Tento krok znamená zásadní změnu americké politiky, která dosud zakazovala využití těchto zbraní mimo ukrajinské území, obzvláště na mezinárodně uznaném ruském území. Rozhodnutí Washingtonu bylo přijato navzdory obavám z eskalace války. Co vedlo ke změně postoje USA a jaké důsledky mohou tyto útoky mít? Na to odpověděl server BBC.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy

Vláda ČR

Sport dostane stovky milionů na obnovu po povodních, rozhodla vláda

Národní sportovní agentura dostane 850 milionů korun na pomoc sportovním organizacím, jejichž majetek zničily či poškodily zářijové povodně. Uvolnění peněz z rozpočtové rezervy schválila vláda středečním jednání. Odsouhlasila také další rozšíření pomoci českým exportérům obchodujícím s Ukrajinou, poskytované formou pojištění vývozních úvěrových rizik Exportní garanční a pojišťovací společností a schválila i spuštění úvěrového programu Národní rozvojové banky pro podnikatele postižené povodněmi.