Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Ministr Ťok má sypačů dost. „Ťuk-ťuk" na čelo. A co doma, všichni zdrávi?

Dan Ťok, ministr dopravy
Dan Ťok, ministr dopravy
Foto: Mikuláš Křepelka / INCORP images

Komentář Josefa Brože - Musím přiznat, že mi vyrazilo dech, že ministr Dan Ťok byl včera v akci. A to dokonce společně s generálním ředitelem silnic a dálnic Janem Kroupou. Oba muži, kteří se stali terčem kritiky již koncem loňského roku, uprostřed vánice promluvili. Od prvního pohledu bylo jasné, že nejsou „žluté vesty", ale rovnou „žluté bundy". Snímek ČTK je zachytil na krizovém úseku dálnice D1 u Humpolce, pokud to nebyla nějaká fotografie z archivu.

Fotografie vypadá impresivně, o něco méně již názory ministra Ťoka. Na rozdíl od premiéra Andreje Babiše si dokonce nemyslí, že by neměli dost sypačů. Nemusíte být právě na dálnici D1 u Humpolce, abyste si nevšimli i třeba v pražských Dejvicích či na Vinohradech, že nasněžilo tolik, že nějaká ta lopatka byla jedinou šancí, jak se dostat z domu.

„Obávám se, že kdybychom teď zvýšili počet sypačů, tak by nám někdo říkal, že pak tři sta dnů leží ve skladu a nemají využití," ohlásil ministr. Příkladem by prý mělo být českým silničářům britské letiště Heathrow, kde nemají „jediný pluh a mechanismus", který by odstraňoval sníh. „Když tam napadne sníh, tak počkají, až odtaje, a pak lítají," vysvětlil ministr.

„Počkej a uvidíš", nebo „musí to být"?

Skoro by to chtělo dodat: „No comment!" Na rozdíl od premiéra Babiše ale musím spolehnout na vlastní síly a opatrnost, abych vyvázl i z centra Prahy v neděli ve zdraví. Když se do toho ještě rozezní hrob a začnou lítat blesky, kterými v neděli ohlašoval Pán Bůh svoji únorovou náladu, nezbývalo člověku než se modlit. Angličané, kteří za chvíli opustí i politickou Evropu v rámci brexitu, mají možná jiné nároky a způsoby. Třeba na to, s ohledem na koloniální minulost, mají nějaké „jiné lidi".

Ale tady? „Já bych hned volal tomu Kroupovi, kde má ty sypače," řekl v rozhovoru pro Blesk premiér Babiš. Ano, to je správná reakce. „Údajně je 150 sypačů v terénu. No tak jestli to nestačí, tak je musíme asi nakoupit," konstatoval Babiš. Správně, nezbývá než opět chválit všímavého premiéra. To by napadlo i ... jaksi každého. Ale Ťok má možná nějaký jiný vyvinutý navigační systém, který mu v politice i při sněhové bouři umožňuje přežít.

Přimlouval bych se ale za to, aby bral příklady tam, kde to má kulturní kontext, a hlavně smysl. Navrhuji třeba si říct v jazyku našich dávných nepřátel: „Es muss sein." Ano, „musí to být". A ne čekat až se uvidí („wait and see"), jak mají v oblibě Angličané. „Pořádek musí být," říkala moje babička, která rozhodně nepocházela ze Sudet. A ráda šla s lopatou i smetákem uklidit i ven před dům, když zasněžilo.

Co by asi řekla na ministra Ťoka? Možná by si jen poklepala rukou na čele: ťuk-ťuk! A dodala by: „A co doma, všichni zdrávi?

Témata:  Dan Ťok doprava Ministerstvo dopravy České republiky dálnice D1

Související

Aktuálně se děje

9:02

Ukrajina může poprvé použít ATACMS a Storm Shadow na ruském území. Změní tak průběh války?

Spojené státy poprvé povolily Ukrajině použít rakety dlouhého doletu ATACMS k útoku na území Ruska. Tento krok znamená zásadní změnu americké politiky, která dosud zakazovala využití těchto zbraní mimo ukrajinské území, obzvláště na mezinárodně uznaném ruském území. Rozhodnutí Washingtonu bylo přijato navzdory obavám z eskalace války. Co vedlo ke změně postoje USA a jaké důsledky mohou tyto útoky mít? Na to odpověděl server BBC.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy

Vláda ČR

Sport dostane stovky milionů na obnovu po povodních, rozhodla vláda

Národní sportovní agentura dostane 850 milionů korun na pomoc sportovním organizacím, jejichž majetek zničily či poškodily zářijové povodně. Uvolnění peněz z rozpočtové rezervy schválila vláda středečním jednání. Odsouhlasila také další rozšíření pomoci českým exportérům obchodujícím s Ukrajinou, poskytované formou pojištění vývozních úvěrových rizik Exportní garanční a pojišťovací společností a schválila i spuštění úvěrového programu Národní rozvojové banky pro podnikatele postižené povodněmi.