reklama

Že nákup na e-shopu nemusí mít vždy podobu radostné a bezproblémové transakce, se v posledních letech přesvědčuje nejeden český zákazník. Existenci nekalých obchodních praktik a podvodů na internetu dokládají i statistiky Policie ČR, podle nichž vzrostl za posledních 7 let počet podvodů v online prostředí o 241 %. Častým případem jsou kromě podvržených internetových stránek (phishingu) také podvodné e-shopy, které inkasují platby od zákazníků, ale zboží nikdy nedodají.

„Naletěl jsem, když jsem si kupoval pračku. Prodejce požadoval platbu předem, kterou jsem odeslal, ale zboží jsem už neobdržel. I když policie viníka později dopadla, peníze už mi nikdo nevrátil,“ popisuje svůj nešťastný nákup pan Roman Šmíd z Brna. V tomto případě vytvořil obchodník iluzi o své důvěryhodnosti dokonalými popisky zboží i fotografiemi. Součástí e-shopu byl – jak se později ukázalo falešný – rovněž certifikát „Ověřeno zákazníky“, který vydává vyhledávač zboží Heureka.cz.

Podezřele nízké ceny napoví

Podvodné e-shopy přitom bývá poměrně těžké na první pohled odhalit a vzhledem se od těch poctivých bohužel příliš neliší. Zákazník se proto u neznámého e-shopu musí zaměřit na drobné indicie, které mohou podvodníka prozradit. „Pokud obchodník vyžaduje jako jedinou možnost platby zaslání částky předem, je na místě jistá ostražitost,“ upozorňuje Tomáš Petrů z firmy oXyShop, která je předním tvůrcem českých e-shopů a dodavatelem e-commerce řešení.

Hlavním lákadlem nečestných obchodníků bývají většinou neobvykle nízké ceny nebo prodej zboží, jež nikdo jiný nemá či už není běžně v nabídce. „Před neznámým e-shopem, který má v nabídce zbrusu nový iPhone za polovinu běžné tržní ceny, by se zákazníci měli mít na pozoru. V takovém případě je vhodné zkontrolovat kontaktní údaje a případně obchodníka oslovit e-mailem nebo ideálně telefonem. Pokud se nikdo neozývá, považoval bych to za podezřelé,“ varuje Petrů.

Kontrolujte údaje o provozovateli

Za signál nedůvěryhodnosti lze podle odborníků považovat i to, že obchodník ve svých kontaktech nezveřejňuje adresu sídla. Jde přitom o údaj, který musí na svém webu uvádět ze zákona. Ověřit si, zda firma, která e-shop provozuje, skutečně existuje, je možné například pomocí aplikace ministerstva financí ARES. Další zdroj, jenž pomůže ověřit důvěryhodnost e-shopu, je Česká obchodní inspekce, která průběžně aktualizuje seznam rizikových e-shopů. „Existenci a totožnost firem, které fungují na naší platformě, si vždy ověřujeme. Podvodníci volí spíš taková e-shopová řešení, u nichž nikdo nezjišťuje, kdo jsou vlastně zač,“ doplňuje Petrů. Na stránkách důvěryhodného e-shopu nesmí chybět ani obchodní podmínky či informace o dopravě, platbě a postupu při vrácení zboží.

„Před případným zklamáním vás může ochránit také internetový prohlížeč Google Chrome, který automaticky upozorňuje, že e-shop nepoužívá zabezpečený certifikát SSL (HTTPS), jenž jeho provozovatele jednoznačně identifikuje,“ dodává Petrů. Na neexistující nebo neplatný SSL certifikát webu vás kromě zmíněného Google Chrome upozorní všechny moderní internetové prohlížeče.

Odborníci zároveň upozorňují, že ani osvědčeními ověnčené e-shopy nemusejí být nutně poctivé, jak nakonec dokládá také případ pana Šmída z Brna. To, zda e-shop, který uvádí certifikát „Ověřeno zákazníky“ na svém webu, je skutečně pravý, si můžete ověřit na webu heureka.obchody.cz. Heureka i další servery, které sbírají recenze zákazníků, jsou přitom užitečným zdrojem, jenž pomáhá ověřovat důvěryhodnost e-shopu. „Tak jako u běžných nákupů nebo rozhodování o produktu je ideální řídit se vlastními zkušenostmi, radami přátel, recenzemi a v neposlední řadě také tím, co se o e-shopu píše na internetu. Čím víc informací se budete snažit o e-shopu zjistit, tím lépe eliminujete riziko spojené s nákupy u podvodníků,“ uzavírá Tomáš Petrů.