reklama

Kontroverzní ruští motorkáři každoročně pořádají „spanilé jízdy“ do Berlína. Při cestě se zastavují v Česku, aby zde uctili padlé ruské vojáky. Foldyna je často doprovází.

Moderátor pořadu Jaromír Soukup nikterak neskrýval, že je mu iniciativa Nočních vlků sympatická. Opakovaně zdůraznil, že v boji o osvobození Československa padlo přes 551 000 sovětských vojáků. Považuje proto za správné, že jsou jim věnovány pocty. „Je mi nyní úplně jedno, kolik lidí mě nyní obviní z nadržování Rusku, protože já si prostě myslím, že jsme minimálně úctou těmto vojákům povinováni.“

Soukup se též opakovaně opřel do „lepších médií“, které nepřímo obvinil, že vedou kampaň proti Rusku a zpochybňují roli Rudé armády při osvobozování Československa. „Mám takový pocit, že se to nemá říkat. Zítra o nás zase budou o nás psát, že jsme nacionalisté, rusofilové. Není to špatně?“

Podle Soukupa kdyby Noční vlci jeli do ČR uctít památku padlých ruských vojáků v autobusem a v košilích, nikdo by si jich ani nevšiml. Ale protože přijíždí na motorkách s ruskými vlajkami, začnou dle Soukupa hned média mluvit o nepřípustné propagandě a vy. „ Pro ty, kterým ideologie nedá spát. Ti lidé padli v boji za naše osvobození,“ rozčiloval se Soukup, podle něhož je třeba se na „spanilou jízdu“ ruských motorkářů dívat bez „ideologických klapek“.

Podle Foldyny v ČR dlouhodobě probíhá snaha o objektivizaci historie, kdy se z útočníků stávají oběti a z vítězů a osvoboditelů utiskovaní. „Snaží se tu někdo přepsat dějiny. Ve školách. V institucích. V médiích, a bohužel i ve veřejnoprávní České televizi. Tak prostě tady jsou lidé, kteří se s tím neshodují a dělají to, aby se mládež a lidé v České republice dozvěděli pravdu.“

Foldyna též srovnal ruské motorkáře s uprchlíky. „ Kolegové sem přijeli na svých motorkách, přijeli s pasy, přijeli s penězi a budou se za chvíli vracet. Na tom není nic špatného. Do Evropy proudí celá řada lidí, kteří nemají ani pasy, ani nemají peníze a snaží se nám tady ubytovat. A to je problém. A snaží se někdy vytvářet kriminální činnost. Tady u kolegů jsem si nevšiml, že by jakkoliv kohokoliv ohrožovali fyzicky, kohokoliv jakkoliv napadali.“

Soukup nicméně upozornil na to, že jistá podezřívavost Čechů vůči Rusům je vzhledem k historickým událostem, jako je invaze v roce 1968, pochopitelná. Foldyna se však vůči tomu vymezil. „Pane Soukupe, kdybychom se na to měli dívat optikou toho, kdo komu co udělal, tak bychom nikdy nemohli odpustit Němcům to, že tady pobili několik set tisíc Čechoslováků. Nikdy bychom nemohli jet do Drážďan nakupovat, aniž bychom si nevzali s sebou kalašnikov. Ale ta situace je úplně jiná. 

Foldyna je přesvědčen, že bez akcí Rudé armády by zde stále vládl nacismus a nebyla zde žádná demokracie a svoboda. Podobně to vnímá Bodorovskij. „ Co by bylo, kdybychom neosvobodili (Československo), co by bylo, co by se stalo? Já si myslím, že by nebylo nic, vy byste byli zemí třetího světa a vy nyní máte svobodu a demokracii.“