Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Babišův bolehlav je ministerstvo dopravy. Nikdo neví, co s ním!

Ministerstvo dopravy
Ministerstvo dopravy
Foto: Mikuláš Křepelka / INCORP images

Ministerstvo dopravy opět potvrdilo, že se jedná o místo takřka sebevražedné. Po zpackaném tendru na e-shop pro elektronické dálniční známky, který měl podle ministerstva dopravy přijít na pěkných 400 milionů korun, se musel poroučet ministr Vladimír Kremlík. Na stole je opět otázka, co s rezortem dělat.

Krátce po rezignaci Kremlíka bylo na stole jméno nového ministra. Tím se má stát místopředseda vlády a ministr obchodu a průmyslu Karel Havlíček. Ten se v pátek stane devatenáctým ministrem dopravy od roku 1992. Opět se potvrzuje, že ministerstvo dopravy je post pro politické sebevrahy, kteří se v politice nechtějí moc ohřát.

Je evidentní, že resort dopravy potřebuje reformu jako sůl. Stavba dálnic a ostatních dopravních staveb je chaotická, neexistuje dlouhodobý plán a priority staveb se mění s každým novým ministrem. Pokud ovšem „trvanlivost“ ministra a jeho plánů je zhruba jeden a půl roku nelze se divit, že ministerstvo tone v nejistotě a problémech.

Otázkou je, co dál s ministerstvem. Vzhledem k funkci nastupujícího ministra se nabízí sloučení s ministerstvem průmyslu a obchodu. S tím ostatně přišel i premiér Andrej Babiš. Teoreticky by to bylo elegantní. Zmizelo by nejproblematičtější ministerstvo a šlo by to prezentovat jako šetření. Ušetřil by se jeden ministerský plat. V reálu by se nezměnilo nic. Počet úředníků i budov by zůstal stejný ba možná vzrostl. Bylo by přeci potřebovat koordinovat sloučení obou ministerstev a dohlédnout na hladký chod obou ministerstev.

Gordický uzel ministerstva dopravy má jediné řešení: řídit jej jako firmu. Je to totiž jedno z mála ministerstev, které se přímo nabízí k realizaci výroku Andreje Babiše. Stavby silnic by měly být v co nejvyšší kvalitě a za co nejrozumnější cenu. Stejně tak by k excesům podobným jako poslední kauze s e-shopem, nebo kolem výběru mýta nemělo docházet. Leč realita je spíše odstrašující. Ministerstvo je přesným opakem dobře hospodařící firmy. Pokud by takto hospodařil soukromník, už by dávno zkrachoval.

Zodpovědnost je však na všech stranách. V České republice je po různých pětiletkách a socialistických programech slovo „plán“ naprosto zprofanované, ale plán je přesně to, co ministerstvo dopravy a stavba dálnic a dopravních tras potřebuje. Opozice by měla přestat být škodolibá z problému na dopravě a vytvořit s vládou plán výstavby s jasnými prioritami, který by byl jak pro současnou vládu, tak pro vlády budoucí.

Není možné, aby se priority a plány měnily s tváří na ministerském křesle. Dohoda všech stran je nejlepším řešením. Pokud k ní nedojde, za nějaký čas tu budeme mít stejný problém zpátky. A bude jedno jestli už to nebude ministerstvo dopravy, ale ministerstvo průmyslu, obchodu a dopravy. Bez funkčního ministerstva zapomeňme i na funkční dopravní síť.         

Témata:  Ministerstvo dopravy České republiky Vladimír Kremlík Karel Havlíček Hnutí ANO Andrej Babiš

Související

Aktuálně se děje

22. listopadu 2024 14:38

Zklamaná Eva Pavlová. Prezident prozradil, co se dotklo první dámy

Eva Pavlová je jako první dáma velmi aktivní, přesto se před několika týdny stala pro mnoho občanů terčem. Jak už to tak někdy bývá, důvodem byly peníze. Prezident Petr Pavel nyní prozradil, že jeho manželka byla zklamaná z toho, co se kolem její osoby rozpoutalo. 

Zdroj: Jiří Hrubý

Další zprávy