Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Bude odtah odstavených automobilů snazší? Návrh míří ke schvalování

Odtahová služba, ilustrační fotografie
Odtahová služba, ilustrační fotografie
Foto: Adam Mráček / INCORP images

Vlastníci silnic a veřejných parkovišť možná získají širší práva odstraňovat z nich odstavené automobily. Sněmovna dnes propustila do třetího čtení předlohu skupiny poslanců ANO, podle níž by mohli odvézt také vozidla, která nebudou mít déle než půl roku platnou technikou prohlídku. Někteří poslanci chtějí tuto lhůtu ještě zkrátit na tři měsíce. Nyní je možné podle zákona nechat odtáhnout vrak auta pouze v případě, že má silně poškozenou karoserii nebo mu chybí motor.

Novela, kterou podepsal i bývalý ministr dopravy Dan Ťok, předpokládá, že vlastník komunikace by provozovatele automobilu nejprve vyzval, aby vozidlo podrobil pravidelné technické prohlídce, nebo je odstavil jinam. Pokud by provozovatel nereagoval, mohl by odstranit vůz na náklady provozovatele až po dvou měsících. Provozovatele by také musel informovat o tom, kde si může automobil vyzvednout. V případě, že by provozovatel o vozidlo nejevil zájem, vlastník komunikace by je mohl vydražit, případně nechat zlikvidovat.

Déle než půlroční parkování automobilu bez platné technické kontroly by bylo podle novely také přestupkem. Hrozila by za něj stejně jako za odstavení klasického vraku pokuta až 300.000 korun.

Poslanci ANO Barbora Kořanová, Patrik Nacher a Robert Králíček navrhli, aby bylo možné odstranit auto již po třech měsících od doby, kdy skončila platnost technické kontroly. Chtějí také do zákona doplnit zákaz odstavovat vozidla na chodníku a chtějí doplnit pravomoc policistů nebo strážníků nechat odstranit vrak nebo auto, které má propadlou technickou kontrolu po dobu delší než stanovuje zákon.

Marian Jurečka (KDU-ČSL) chce zmírnit navrhované opatření tak, aby vlastník komunikace musel oslovit i nejbližší příbuzné vlastníka odstaveného vozidla, pokud tento vlastník v dané lhůtě vůz neodstraní. Zdůvodňuje to tím, že vlastník může být dlouhodobě v zahraničí nebo v nemocnici.

Poslanci Zuzana Ožanová (ANO) a Ondřej Polanský (Piráti) chtějí modernizovat ustanovení, které obcím umožňuje zpoplatnit užívání některých komunikací. Současná úprava je podle Polanského příliš svázaná a neodpovídá možnostem digitálních technologií. Obce by podle poslanců mohly nařízením stanovit oblasti, kde je možné zpoplatnit užití pozemních komunikací. Podmínkou bude pouze to, že tím nebude ohrožena veřejná bezpečnost a plynulost provozu nebo jiný veřejný zájem.

Témata:  Marian Jurečka auto Piráti odtahová služba parkování Hnutí ANO sněmovna

Související

Aktuálně se děje

9:02

Ukrajina může poprvé použít ATACMS a Storm Shadow na ruském území. Změní tak průběh války?

Spojené státy poprvé povolily Ukrajině použít rakety dlouhého doletu ATACMS k útoku na území Ruska. Tento krok znamená zásadní změnu americké politiky, která dosud zakazovala využití těchto zbraní mimo ukrajinské území, obzvláště na mezinárodně uznaném ruském území. Rozhodnutí Washingtonu bylo přijato navzdory obavám z eskalace války. Co vedlo ke změně postoje USA a jaké důsledky mohou tyto útoky mít? Na to odpověděl server BBC.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy

Vláda ČR

Sport dostane stovky milionů na obnovu po povodních, rozhodla vláda

Národní sportovní agentura dostane 850 milionů korun na pomoc sportovním organizacím, jejichž majetek zničily či poškodily zářijové povodně. Uvolnění peněz z rozpočtové rezervy schválila vláda středečním jednání. Odsouhlasila také další rozšíření pomoci českým exportérům obchodujícím s Ukrajinou, poskytované formou pojištění vývozních úvěrových rizik Exportní garanční a pojišťovací společností a schválila i spuštění úvěrového programu Národní rozvojové banky pro podnikatele postižené povodněmi.