Pravidla taxislužby se zřejmě zjednoduší ve prospěch alternativních přepravců. Vozidla taxi už nebudou muset mít taxametr, ale postačí mobilní aplikace. Budou muset být vybavena evidenční nálepkou, nikoli střešní svítilnou. Obce nebudou moci nařizovat barvu a velikost vozů. Změny přináší novela o silniční dopravě, kterou dnes Sněmovna schválila přes protesty Sdružení českých taxikářů.
Klíčovou změnou v novele, kterou nyní posoudí Senát, je zrušení povinnosti vést záznam o provozu vozidla. Auta taxislužeb tak už nebudou muset mít taxametry jako dosud. Místo nich by taxíky mohly využívat mobilní aplikace, které už nyní používají řidiči Uberu nebo Boltu (dříve Taxify).
Místo povinné střešní svítilny s nápisem TAXI budou muset být nově všechny taxíky označeny evidenční nálepkou, kterou bude vydávat místní dopravní úřad za zhruba 500 korun. Platilo by to ale pouze pro taxikáře, jejichž služby si zákazníci budou objednávat elektronicky. Střešní svítilnu tak budou nadále mít vozy taxi, které si lidé zastaví na ulici.
Poslanci v novele upravili především pravidla evidence vozů taxislužby. Kdo by evidenční nálepku vozidla taxislužby dal na jiné auto, než pro které byla vydána, tomu by hrozila pokuta až 350.000 korun. Neuspěl Jakub Michálek (Piráti), který chtěl mimo jiné zavést registrační povinnost i pro alternativní přepravce, kteří najezdí více než deset hodin za dva týdny.
Sněmovna do novely vložila ustanovení, podle něhož revizoři získají právo žádat po nezletilých černých pasažérech, aby jim kvůli pokutě poskytli kontaktní údaje jejich zákonných zástupců. Změnu navrhl poslanec ANO Martin Kolovratník podle požadavku Sdružení dopravních podniků. Zdůvodnil to tím, že revizoři nyní s ohledem na občanský zákoník nemají možnost informovat rodiče o tom, že jejich potomek cestoval bez platné jízdenky. Pokud to svým rodičům děti nepřiznají a pokutu nezaplatí, mohou si do dospělosti přinést skrytý několikaletý dluh, uvedl poslanec.
Sněmovna naopak omezila pravomoc obcí stanovit taxikářům jako podmínku znalost místopisu nebo absolvování zkoušky obsluhy taxametru. Města už také nebudou smět stanovovat povinné náležitosti aut, například barvu karoserie nebo minimální rozměry vozidla. Úřady budou dále zodpovědné za evidenci a povolování taxislužeb a vydávání licencí pro řidiče.
Novela počítá s odpovědností provozovatelů taxislužby, včetně zprostředkovatelů, za to, že služby budou poskytovat pouze řidiči s oprávněním. To se dotkne především alternativních přepravců, kteří budou ručit za to, že služby poskytuje řidič se všemi potřebnými doklady. To vadilo společnosti Bolt. Sdružení českých taxikářů se zase nelíbilo zrušení povinného taxametru.
Podle taxikářů nová pravidla pro provoz taxislužeb povedou k zahlcení měst komerčními auty a ke snížení bezpečnosti cestujících. Zástupci alternativních přepravců a jejich řidičů novelu naopak vítají. Novela, která by podle vlády i opozice mohla vést k levnějším cenám taxislužby, se dotkne desetitisíců řidičů. Jen v Praze podle údajů magistrátu působí 9800 taxikářů, další skoro 3000 šoférů jezdí pro alternativní přepravce.
Témata: taxi, sněmovna, Sdružení českých taxikářů, doprava, zákony
Související
15. října 2022 11:09
16. ledna 2021 22:02
18. února 2020 14:07
11. května 2019 16:59
26. února 2019 21:38
10. srpna 2018 11:08