RECENZE: Proč být jako ostatní, když šílenství je tak osvobozující? Odpoví Sebevražedný oddíl

film Sebevražedný oddíl
film Sebevražedný oddíl

Recenze - Komiksové světy Marvel a DC mezi sebou válčí už řadu let. Zatímco Marvel pouští do světa jednu pecku za druhou, DC začalo trochu pokulhávat, a proto jim nezbylo nic jiného, než přijít s nějakým trhákem, který by jim vrátil zašlou slávu. Po pokusu Batman v. Superman, který rozdělil svět na dvě části „milujeme a nenávidíme“, přišli s dalším snímkem. Sebevražedný oddíl se už několik měsíců před svojí premiérou stal nejočekávanějším filmem léta a spousta komiksových fanoušků do něj vkládala obrovské naděje. Podařilo se filmu dostát tohoto velkého očekávání?

Svět se změnil. Superman je mrtvý a Batman se potuluje těžko říct kde, proto je nutné do bitvy o bezpečnost světa povolat novou armádu. Ale kde hledat? Co třeba téměř na samém okraji pekla, ve věznicích, stokách a jiných prapodivných místech? Díky bohu za to, že má svět někoho, jako je Amanda Wallerová, krvelačná a neohrožená vyjednavačka, která dá dohromady skupinu těch nejnebezpečnějších lidí, jaké svět má.

První půlhodina filmu nás seznámí s hlavními hrdiny. Tvůrci nám naservírovali jednoduché medailonky s popisem zloducha a jeho proviněními. Velice jednoduchá varianta, jak do filmu nacpat co nejvíce lidí, což se nakonec stalo tím největším kamenem úrazu celého filmu. Ale pěkně popořádku. Seznamme se s Deadshotem (Will Smith), nejobávanějším nájemným vrahem světa, kterého ještě za starých dobrých časů poslal za mříže Batman. Will Smith byla opravdu sázka na jistotu, protože ukázal, že je stále ve formě a že bandu zhýralců dokáže dost dobře postavit do latě a ještě k tomu vykouzlit i nějaký ten vtípek.

Pro mužskou část osazenstva je připravená Harley Quinn. Nejen že je krásná a vtipná, ale taky pěkně šílená a jak bylo ve filmu řečeno, takové holky jsou přece nejlepší. Herečka Margot Robbie svojí roli pojala opravdu osobitě. Od rozmazané rtěnky, přes nevinný úsměv školačky, až po baseballovou pálku, kterou hlava nehlava zabíjí nepřátele. Co na tom, že se jí snaží zachránit její životní láska Joker, v Sebevražedném oddílu má svoje nenahraditelné místo.

Lístek do sebevražedného cirkusu dále získal Krokodýlí muž, kterého pod nátlakem vytáhli ze stoky, Ohnivý muž, který v amoku zapálil dům i s rodinou a šikovný zloděj s bumerangem. V průběhu filmu přibude ještě pár dalších postav jako šílená Japonka s ještě šílenější katanou a zbytek ani netřeba zmiňovat, protože se ve filmu moc dlouho neohřejí.

Právě tuhle sebranku dostane pod křídla armádní voják, který neustále dělá „tytyty" a všem vyhrožuje zabitím, ale především je pravá ruka již zmíněné Wallerová. A právě ta při tvorbě Sebevražedného oddílu vypustila Džina z lahve a své nové jednotce tak vytvořila padoucha. Díky tomu máme možnost vidět, jak se ti největší antihrdinové pouštějí do urputného boje na záchranu lidstva, ač to nemají v povaze. Jsme svědky povedených akčních scén, kde ustřelená hlava střídá druhou, a to vše je proložené nějakou tou vtipnou hláškou.

Zdroj: YouTube

Režisér David Ayer si utrhl velké sousto, které se mu však podařilo zpracovat jen na půl. Pokud by se jednou dal na režii seriálů, mohl by to dotáhnout daleko, protože právě Sebevražedný oddíl má svým zpracováním nakročeno k tomu, aby se z něj stal v celku úspěšný seriál, a tento snímek by se klidně mohl považovat za pilotní díl. Proč? Právě kvůli množství postav.

DC komiks se pyšní řadou zajímavých charakterů, ale snaha nacpat jich co nejvíc do jednoho filmu je spíše ke škodě, než k užitku. Právě z tohoto důvodu úplně zanikne postava Jokera, o které teď celý svět přemýšlí, proč ve filmu vlastně je. Rozhodně to není tím, že by svoji úlohu Jared Leto nezvládl, naopak! Je to spíše proto, že ve filmu nedostal více prostoru, protože zrovna příběh jeho a Harley Quinn by mohl vydat na celý film.

Ale co se Ayerovi musí nechat je fakt, že i přes množství postav má film hlavu a patu, děj se nezasekává, má opravdu rychlý spád, a divák i kdyby chtěl, nemá šanci se začít nudit. Vizuální efekty jsou převážně temné, protkané rozpouštějícím se barevným makeupem Harley Quinn a Jokerovými zelenými vlasy. A to vše je doplněno bláznivým smíchem sociopatů a podkresleno největšími hudebními hity od Eminema nebo Queen.

Ostatně poměrně netradiční výběr hudby zahrnující i staré a nesmrtelné hity, předvedli tvůrci i u velmi podobného snímku, který Sebevražedný připomíná každým coulem. Nelze se totiž ubránit srovnání se Strážci, kteří jsou konceptuálně velmi podobní už jen tím, že v obou filmech postavených na komiksových světech z DC univerza máme namísto kladných superhrdinů záporné antihrdiny, kteří superschopnosti vyměnili za minulost plnou vražd a násilí. Na rozdíl od Sebevražedného oddílu ale Strážci s charaktery pracují mnohem více, o čemž svědčí i téměř dvojnásobná stopáž Strážců. Ti ale pro změnu postrádají spád a přehršle speciálních triků a efektů.

Sečteno podtrženo, Sebevražedný oddíl se mezi superhrdinskou špičku zatím nezařadí, ale pokud chceme hledat viníka, ukažme si na DC tvůrce. Ti se na to snažili jít od lesa a místo, aby začali přestavovat jednotlivé postavy, vrhly se rovnou do "týmovek". Takže pokud jednoho krásného dne dají pořádný prostor i jednotlivým postavám, dostane Sebevražedný oddíl zcela jiný rozdíl a jednotlivé narážky jako třeba nádoby s kyselinou pochopí více lidí, než jen zarytí fanoušci. Mezi tím si však musíme vystačit s tím, co nám tvůrci poslali do kin a i když si mnozí po pár minutách filmu řeknou, že je to zklamalo, z kina nakonec odejdou s úsměve na tváři a s tím, že je to vlastně bavilo.

Celkové hodnocení: 70%

SEBEVRAŽEDNÝ ODDÍL

Akční / Dobrodružný / Fantasy / Sci-Fi / Thriller / KomedieUSA, 2016, 123 min

V kinech od 4. srpna 2016

Režie: David AyerPředloha: John Ostrander (komiks)Scénář: David AyerKamera: Roman VasyanovHudba: Steven PriceHrají: Will Smith, Jared Leto, Margot Robbie, Joel Kinnaman, Viola Davis, Jai Courtney, Jay Hernandez, Adewale Akinnuoye-Agbaje, Karen Fukuhara, Cara Delevingne, Adam Beach, Ben Affleck, Jim Parrack, Common, Alex Meraz, David Harbour, Corina Calderon, Ike Barinholtz, Scott Eastwood, Mark Quigley, Amos Stern, Brianna Goldie, Justin Moses

Témata:  Will Smith (herec) recenze film Sebevražedný oddíl