Legendy o Faustovi, který se spolčil s peklem a upsal svojí duši ďáblu, sahají až do renesance. Nejslavnějším zpracováním však bezesporu zůstává Goethův Faust, který svůj příběh založil na skutečném člověku, alchymistovi, o kterém kolovaly pověsti, že se spolčil s ďáblem. Za šanci být mladý, bohatý a vlivný upsal svojí duši Mefistofelovi. Do jeho života nakonec zasáhne láska k Markétce, která má tragický konec.

V neposlední řadě je tu Jiráskova pověst o Faustově domě, který se nachází na Karlově náměstí v Praze, kde měl podle legendy Faust upsat duši ďáblu a ten ho posléze odnesl stropem pokoje do pekla. Faustovských témat v literatuře, filmech či divadelních inscenacích najdeme celou řadu a s jedním takovým přišel i Zdeněk Zelenka, který však v muzikálu Mefisto vdechnul tomuto příběhu zcela nový rozměr.

Hospodin a Lucifer se přou o to, zda je lidstvo hodno Hospodinovy přízně. Prostředníkem v jejich sporu se stává starý profesor Jindřich Faust, který má být Mefistofelem zlákán na scestí a podstoupit svojí osudovou životní zkoušku. Faust se během svého života oddaně věnoval vědě a netouží po ničem jiném, než dokončit svojí práci. V den svých sedmdesátých narozenin se Faust setkává s Markétkou, do které se na první pohled zamiluje, avšak v cestě mu stojí jeho stáří a čas, který mu na tomto světě ještě zbývá.

Mefistofeles přichází s lákavou nabídkou, dá Faustovi na zkoušku svojí mladou podobu a ukáže mu všechny slasti mládí s tím, že jednou bude chtít na oplátku něco od něj. Faust ve své nové podobě získá Markétčino srdce, avšak poblouzněn svými možnostmi nabírá děj zcela nečekaný spád a na Markétku téměř zapomíná. Zrádný a vychytralý Mefistofeles využívá situace a snaží se Fausta nejrůznějšími iluzemi přinutit k tomu, aby mu upsal svojí duši a zachránil tak svojí lásku k Markétce.

Upíše se Faust Mefistofelovi? Sejde znovu na scestí nebo bude o Markétku bojovat do posledního dechu. Jak dopadne sázka Hospodina a ďábla? Smlouva o duši nepotká jenom Fausta, nenasytný Mefistofeles totiž zatouží po duších celého města. Zvítězí dobro nad zlem nebo se pokušení a chamtivost rozlije v srdcích všech přítomných?

Vytvořit v dnešní době muzikál, který by veřejnost zaujal, je velice nesnadný úkol, navíc jedná-li se o klasické téma jako je Faust. Autor libreta Zdeněk Zelenka se však s úkolem popral s noblesou a jedinečným způsobem. Do režisérského křesla usedl Zdeněk Zelenka a o hudbu se postaral Daniel Barták. Spojením těchto osobností vzniklo naprosto nekonvenční a moderní pojetí, které svým výkonem podtrhl Josef Vojtek.

Když se řekne Pepa Vojtek, všem se nejdříve vybaví kapela Kabát, avšak svým výkonem v muzikálu Mefisto má nakročeno k tomu sáhnout po titulu pan herec. Ačkoliv nikdy herectví nestudoval, svojí rolí Mefista dokázal, že se s talentem narodil a hravě zvládne i dvojroli. A kdo by lépe zazpíval ďábla než on se svým rockovým hlasem?

Muzikál Mefisto vsadil na příběh a obsazení. V roli mladého Fausta se objeví charismatický Petr Ryšavý a v roli Markétky Ivana Korolová, které se podařilo vymanit s "dětských" muzikálů a ukázat, co v sobě doopravdy má. V dalších rolích a alternacích se objeví například Karolína Gudasová, Iva Marešová, Dita Hořínková, Jaromír Dulava, Michal Novotný, Tomáš Trapl, Rudolf Kubík, Hana Křížková, nebo Jiří Zonyga, který byl na poslední chvíli obsazen jako alternace Pepy Vojtka.

Ti, co očekávají od Mefista jako od klasiky toporné odzpívání písní, budou mile překvapeni, protože za taneční choreografií stojí proslulá Leona Qaša Kvasnicová, která dala muzikálu šmrnc a osobité taneční kreace. Ty zde nahrazují hojně používané honosné kulisy, které mají mnohdy za cíl odvést pozornost diváka od hlavního děje na pódiu. V Mefistu jich je relativně málo, vzhledem k tomu, že se divák ale stejně většinu času zaměřuje výhradně na zpěváky a tanečníky, není jejich střídmost na škodu.

K muzikálu samozřejmě patří hudba a za tou stojí Daniel Barták, který vytvořil zajímavou směs romantických, ale i rockově laděných písní. Jejich střídání probíhá v promyšleném tempu a zaručuje, že si na své příjdou posluchači všech žánrů.  To vše doplňují kostýmy, které se povedlo vyladit tak, aby nesly moderní nádech a přesto nerušily pozadí italské Florencie, kde se příběh odehrává.

Mefisto je ve všech ohledech dynamický muzikál s nádechem tajemna, dějovými zvraty i vtipnými a zábavnými scénami, které rozesmějí publikum. Živé ohně na pódiu střídají nabité taneční kreace, hudba je nesmírně chytlavá a spolu s texty písní a hereckými výkony má Mefisto šanci dobýt nejen srdce diváků, ale i samotné české muzikálové nebe. Muzikál mírně ztrácí pouze na kulisách, čehož si ale méně pozorný divák ani nevšimne a bude plnými doušky hltat děj, který nenudí.

Mefisto se svou ďábelskou tématikou a rockovým nádechem řadí mezi muzikály jako Jack Rozparovač nebo Jekyll a Hyde. Na rozdíl od druhého jmenovaného sice neměl premiéru na slavném Broadwayi, šanci prorazit do světa mu ale upřít nelze. To je ale pro tuto chvíli hudba budoucnosti, stejně jako CD nebo DVD se záznamem, který bychom ale my osobně rádi uvítali.

Vzhledem k tomu, že se jedná o muzikál oslavující desetileté výročí divadla Hybernia, museli tvůrci přijít s něčím novým a neokoukaným a přitom poutavým, jako tomu bylo před deseti lety s muzikálem Golem, který divadlo otevíral. A právě to se tvůrcům i hercům jednoznačně povedlo a Mefisto má tak nakročeno stát se jedním z nejlepším muzikálů za posledních několik let.

Celkové hodnocení: 90 %

MEFISTO

Režie: Filip Renč, Zdeněk Zelenka
Libreto: Zdeněk Zelenka
Hudba: Daniel Barták
Hrají: Josef Vojtek, Jan Kříž, Petr Ryšavý, Ivana Korolová, Karolína Gudasová, Iva Marešová, Dita Hořínková, Jaromír Dulava, Michal Novotný, Tomáš Trapl, Rudolf Kubík, Hana Křížková, Renata Podlipská, Ladislav Korbel, Lukáš Randák, Marco Salvadori, Štěpán Klouček, Andrea Holá, Jitka Jirsová, Martin Pošta, Jiří Zonyga, Babuský Miroslav, Jiří Minařík, Karel Jinda, Michal Máša, Alexej Kolva

Premiéra muzikálu Mefisto se uskuteční 3. litopadu v divadle Hybernia.