reklama

Seriál Most! si Češi oblíbili především kvůli jeho nekorektnímu humoru, hláškám a „exotickému“ místu děje. V době učesaných seriálů typu Ordinace v Růžové zahradě, Modrý kód nebo Velmi křehké vztahy není zvykem, aby se seriály odehrávaly v sociálně vyloučené lokalitě plné podivných figurek. To seriál odlišuje od standardní české televizní produkce, které se jinak snaží být co nejméně kontraverzní. Doby České sody, a ruku na srdce, na tu prostě v černém humoru Most! nemá, jsou dávno pryč.

Seriál v tomto ohledu našel svoje diváctvo. Češi milují černý humor a satiru, a ta jim v současné politicky hyperkorektní době chybí. Tvůrci se prostě bojí, že pokud se pustí do tvrdších témat, než je obnošená komunální satyra, tepání české povahy či genderu, vrhne se na ně kopa aktivistů a z problémů se jen tak nedostanou. Autocenzura mnohých tvůrců v tomto často připomíná doby před rokem 1989.   

Tvůrci ovšem chtěli zajít trošku dál a otevřít s humorem témata, která se tak často v našich končinách uměleckých dílech neprobírají. Nazvěme to dnes zprofanovaným, ale naprosto výstižným pojmem angažované umění. To není totožné s propagandou a má u nás dlouhou tradici. Vždyť co byly filmy Voskovce a Wericha za 1. republiky než za smíchem skrytá sociální kritika?  I socialismus měl angažované umění. Pyšná princezna je vlastně o tom, jak se z nepřítele lidu stane bodrá proletářka. Filmy s revizorem Andělem propagují výhody a výdobytky socialismu. Stejně tak Císařův pekař vládu proletariátu.

Samozřejmě, že spousta čtenářů se právě teď chytá za hlavu, jaké v tom jsou jinotaje, když oni si jich vůbec nevšimli. A to je právě ten největší problém. Mnozí tvůrci mají pocit, že jejich dílo v divácích zanechalo více než 30-45 minut smíchu, a že se v nich po jeho shlédnutí něco změní. Že přestanou být homofobní a zlomí se v nich předsudky a nechuť vůči Romům, chudým a začnou se zajímat o sociální témata, jak si to nejspíše představovali tvůrci Mostu!. Problém je v tom že drtivá většina lidí vzala Most! jen jako dobrou zábavu, která je s koncem seriálu, kde již nebylo tolik třeskutých vtipů a hlášek ale přibylo sociálních témat, začínala nudit.

Ještě ošemetnější, je taková situace ve chvíli, kdy si tvůrci řeknou, když jsou nyní populární, že začnou mluvit i o jiných tématech a pustí se třeba do politiků nebo ekologie. Vždyť i politici jejich seriál využili ke svému zviditelnění a poslanecká delegace navštívila Chanov. Tak proč ne oni? Problém je jen v tom, že mnozí umělci nechápou, kde začíná a končí moc seriálové postavy. Zatímco názoru postavy se lidé mohou zasmát, názorům umělce se lidé spíše vysmějí.

Ad absurdum to dostal americký komik Bill Cosby, hvězda amerického seriálu The Cosby Show z 80. let, kde ukazoval úspěšnou středostavovskou afroamerickou rodinu. Cosby nějak přišel na to, že může kázat morálku a dokonce objížděl Ameriku jako motivační řečník. Začalo se mu dokonce přezdívat „Pan Morálka“. Vše skončilo ve chvíli, kdy se ukázalo, že Cosby omámil a znásilnil několik desítek žen. To je samozřejmě nejextrémnější případ, ale varuje až přes přílišným moralizováním ze strany umělce, který se až příliš vžil do své role.

Co tedy Most! po sobě zanechal? Obohatil češtinu o některé hláška a je dnes moderní „držet úhel“.  Město Most získalo propagační slogan a několik herců se proslavilo. Změnu postojů k sociální situaci na severu Čech, postoje vůči Romům nebo transsexuálům a homosexuálům i přes přání tvůrců to nezmění. Pro většinu Čechů byl Most! jen dobrou zábavou. Samozřejmě, může se to zdát málo. Seriál měl větší ambice. Dnes, kdy se humor nedělí na dobrý a špatný, ale na korektní a nekorektní, rozhodně alespoň rozvlnil stojaté televizní vody.