reklama

1. ISS

Mezinárodní vesmírná stanice je nejdražší stavbou, jakou kdy lidstvo postavilo, a zároveň nenákladnějším vědeckým projektem v dějinách. V současnosti je to jediná trvale obydlená vesmírná stanice umístěná na orbitě a obíhá Zemi ve výšce kolem 400 kilometrů. Na její stavbě se podílí americká NASA, Ruská kosmická agentura, Japonská kosmická agentura, Kanadská kosmická agentura a Evropská kosmická agentura a vzhledem k tomu, že práce na ISS nejsou ani zdaleka hotové, její cena neustále roste.

Cena: 157 miliard dolarů

2. Přehrada Itaipú

I druhý nejnákladnější projekt na světě je přehrada, a konkrétně druhá nejvýkonnější vodní elektrárna na světě. Leží na hranicích Brazílie a Paraguaye na řece Paraná. Hráz má délku 7,6 kilometrů a výšku 196 metrů. Hydroelektrárna dokáže pokrýt až 90 procent spotřeby veškeré elektrické energie v Paraguaji.

Cena: 27 miliard dolarů

3. Přehrada Tři soutěsky

Tři soutěsky je přehradní hráz s největší elektrárnou na světě vybudovanou na řece Jang-c’ v provincii Chu-pej v Čínské lidové republice. Při plném spuštění by měla pokrývat až desetinu čínské spotřeby elektrické energie a její napouštění si vynutilo přestěhování asi 1,3 milionů lidí. Pod přehradou, která je veliká jako třetina Libereckého kraje, zmizela dvě velká města a stovky menších vesnic. Odborníci se navíc domnívají, že oficiálně udávaná cena projektu je nedostačující a tvrdí, že skutečné náklady na stavbu obřího kolosu jsou mnohem větší.

Cena: 25 miliard dolarů

4. Projekt James Bay

Čtvrtým nejdražším projektem na světě je systém hydroelektráren postavených na Velké řece v Kanadě. Soustava nese název Projekt James Bay a tvoří jej kaskáda elektráren na severozápadu kanadské provincie Quebec. Jedná se o nejrozsáhlejší hydroenergetický systém na světě, který disponuje výkonem 16 tisíc megawattů, a také čtvrtou nejdražší stavbou v historii.

Cena: 13,8 miliard dolarů

5. Aljašský ropovod

Hlavní ropovod Spojených států amerických přepravuje ropu z ropných polí na severu Aljašky do přístavu na jejím jihu. Dokončen byl v roce 1977 a denně přepraví až 330 000 metrů krychlových ropy. Jeho délka dosahuje téměř 1300 kilometrů a vzhledem k obtížím, se kterými se bylo nutno potýkat při stavbě, se právem řadí na šestou pozici našeho žebříčku.

Cena: 8 miliard dolarů