Britští vědci zmapovali podzemní plochu o velikosti 1,8 milionu čtverečních kilometrů. Zjistili, že oblast zhruba o velikosti Mexika je plná rozžhavené lávy a tvoří jakýsi podzemní oceán. Špatná zpráva je, že takové množství magmatu má potenciál způsobit nevýslovné škody na životním prostředí, na druhou stranu by se mohl změnit způsob, jakým pohlížíme na množství uhlíku na Zemi.

Pro odborníky je fyzicky nemožné provrtat se tak hluboko, aby mohli oceán spatřit na vlastní oči. Tým vědců z Royal Holloway University v Londýně proto použil síť několika stovek senzorů, které na základě vibrací odhalily, že se ve vrchním plášti zemského jádra v hloubce 350 kilometrů nachází obří rezervoár roztaveného uhlíku, který produkuje oxid uhličitý a další plyny.

Studie, kterou vědci zveřejnili v časopise Earth and Planetary Science Letters, uvádí, že množství oxidu uhličitého ve vrchním plášti na základě nových zjištění dosahuje až 100 bilionů tun. Ještě donedávna se ale mělo za to, že jde zhruba "pouze" o 10 miliard tun.

Tím vědci vysvětlují četnou sopečnou aktivitu na naší planetě, protože uhlík si nachází cestu ven právě prostřednictvím sopečných erupcí. Má ale i negativní dopady, přispívá totiž ke změně klimatu, a v případě jeho náhlého uvolnění by mohlo dojít ke katastrofě.

Vědoucí týmu Sash Her-Majumder toto riziko nepovažuje za bezprostřední hrozbu, objev je ale podle něj velmi důležitý pro budoucnost naší atmosféry. Pokud by se totiž uvolnilo jen jedno procento oxidu, rovnalo by se to spálení 2,3 bilionů barelů ropy.

Vědci podzemní lávový oceán nalezli pod Spojenými státy a jednou z oblastí je i Yellowstonský národní park, kde předchozí výzkum odhalil existenci supervulkánu. I ten by sám o sobě mohl představovat nebezpečí pro naši planetu. Naposledy sopka vybuchla před 640 tisíci lety a pokud by se to stalo dnes, Spojené státy by upadly do nukleární zimy.

Nejde ale o jediné hrozící nebezpečí. Prakticky denně se setkáváme s činností aktivních sopek. Nejznámější evropská sopka Etna ležící ve východní Itálii se opět probudila k životu a podle agentury AP došlo k erupci, která může trvat dny a dokonce i týdny, v pondělí večer.

Sopka Erta Ale ležící poblíž etiopské a eritrejské hranice je zase známá díky svým lávovým jezerům, která neustále bublají a stříkají z kráterů. Nové záběry NASA ale ukázaly, že se objevila nová asi sedmikilometrová trhlina, která působila rozlití velkého množství lávy.

Potenciálně smrtící je i vulkán Mount Paektu neboli Pektusan leží na hranici Severní Koreje a Číny. Má na svědomí jednu z nejnebezpečnějších erupcí v lidských dějinách a vědci se obávají, že by se brzy mohla zopakovat.