Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Jedna z nejrychlejších válečných stíhaček? Rumunský létající zázrak obdivoval celý svět

letadlo IAR-80
letadlo IAR-80
Foto: Wikimedia Commons

Rumunsko v letech před 2. světovou válkou rozhodně nepatřilo mezi světové letecké mocnosti. Spíše naopak. Rumunský letecký průmysl se soustředil na výrobu licenčních strojů, které byly často v zemi pouze montovány z dovezených dílů. O to více byl svět šokován, když se vlastní rumunská konstrukce v roce 1939 stala třetí nejrychlejší stíhačkou na světě.

Jediná rumunská letecká továrna Industria Aeronautică Română (po znárodnění v roce 1939 Interprinderea Aeronautică Română) v Brašově byla sice založena s pomocí Francie již v roce 1925 a o vlastní konstrukce se pokoušela už v roce 1930, ale o domácí konstrukce letectvo nestálo. Místo nich byla v Polsku v roce 1936 zakoupena licence na stihačku PZL.11 a o rok později na modernější PZL.24. Polská hornoplošníky se slabou výzbrojí již rozhodně nepatřily k nejmodernějším konstrukcím. Kvůli horšící se situaci v Evropě se Rumunsko rozhodlo vyvinout modernější stroj, který by mohl být vyráběn bez cizí pomoci.    

Rumunští inženýři se rozhodli využít maximum konstrukčních prvků z polských letadel, se kterými již měli bohaté zkušenosti. Nové letadlo mělo s PZL.24 shodnou poloskořepinovou záď trupu, kormidla a uložení motoru. Letadlo však bylo na rozdíl od svého předchůdce dolnoplošník se zatahovacím podvozkem. První prototyp vzlétl v dubnu 1939 a svět udivil svými výkony. Stroj s rozpětím 9,09 metrů a délkou 9,22 metru dokázal vyvinout rychlost až 560 kilometrů. Maximální dostup měl IAR-80 11 000 metrů a do 5000 metrů se dokázal dostat za 6 minut. To z rumunského stroje dělalo ve své době třetí nejrychlejší stihačku. Stihačku ocenili i němečtí piloti, kteří s ji mohli v té době vyzkoušet. Tvrdili, že mnoha parametrech je stroj lepší než Messerschmitt Bf109 a měla velmi příjemné ovládání.

Původně se počítalo, že do IAR-80 bude zamontován německý motor Jumo 211 s výkonem 1340 koní. Němci však Rumunům licenci na své motory neprodali a ti museli do svého nového válečného oře dát starší motor IAR-K14-1000A s výkonem 1025 koní. Motorem, původně produktem francouzské firmy Gnome-Rhône, byla vybavena i polská PLZ.24. Rumunský stroj i přesto, že byl o 450 kilogramů těžší, byl o 50 kilometrů rychlejší a obratnější než polský se stejným motorem. Původní výzbroj tvořilo šest belgických 20 milimetrové kulometů FN. Po pádu Belgie a přerušení dodávek byly stroje vyzbrojeny domácími 13,2 milimetrovými kulomety Ikaria (licenční belgické FN) a bitevní verze dostala dva 20 milimetrové německé kanóny MG FF/M.

První operační nasazení čekalo IAR-80 22. června 1941 proti Sovětskému svazu. Rumunským letcům se poměrně dařilo a do konce roku 1941 sestřelili 100 sovětských letadel při 21 vlastních ztrátách. Zkušenost z války proti SSSR využil konstrukční tým při přípravě nových verzi IAR-80 A a B, které měly posílený drak, vyladěnější motor a nové pancéřování. Rumuni také kvůli nedostatku střemhlavých bombardérů část produkce upravili na typ IAR-81. Tem mohl nést jednu bombu o váze 250 kilogramů pod trupem, nebo pod křídly dvě 50 kilogramové. Stroj také mohl být vybaven přídavnou nádrží.

Na východní frontě působil stroj až do porážky u Stalingradu, ve které se ještě rumunským pilotům podařilo sestřelit 45 nepřátel při ztrátě 11 strojů v leteckých soubojích. Dalších devět jich bylo ukořistěno Rudou armádou při jejím rychlém postupu na letištích. Zbytek rumunského letectva bylo staženo k obraně ropných polí u Ploesti. Ty byly posledním přírodním zdrojem ropy pro nacistické Německo. Proto se staly terčem intenzivního spojeneckého bombardování. Boje nad Ploesti byly jedněmi z nejtvrdších v dějinách letecké války. A IAR-80 si při obraně ropných polí vedle skutečně dobře. Během operace Tidalwave, tedy druhého amerického bombardování Ploesti, se Rumunům na IARech podařilo při vlastní ztrátě jednoho stroje sestřelit 7 bombardérů B-24.

Opravdové žně čekaly letky vybavené IAR-80 10. června 1944, kdy se jim při obraně polí podařilo sestřelit při ztrátě tří strojů 23 daleko modernějších dvoumotorových strojů P-38 Lightning. Byla to však labutí píseň této dozajista pozoruhodné rumunské stíhačky. Výroba IAR-80 skončila již v roce 1943 a na moderní výkonné americké stroje létající ve velkých výškách nestačil. Především americké stroje P-51 Mustang se staly pro Rumuny noční můrou. Od dubna do přesunutí do druhé linie v červenci šla na vrub Mustangů většina ze 36 ztracených IAR-80. Zbylé IARy ovšem ještě letecká penze nečekala. Dne 23. srpna 1944 Rumunsko změnilo strany a obrátilo své zbraně proti bývalému německému spojenci. V rámci této kampaně se stroje IAR-80 podílely po boku sovětského letectva i na osvobození Československa. Poslední bojovou misi Rumuni provedli 8. května 1945.

Mezi léty 1938 a 1943 bylo vyrobeno kolem 400 kusů všech verzí IAR-80. Z toho bylo v boji nebo kvůli haváriím ztraceno 220 strojů. Naopak letci na IAR-80 jistě sestřelili 539 nepřátelských strojů, 90 jich ve vzduchu zničili pravděpodobně a 168 jich zničili na zemi. Po válce zbylé IAR-80 dosloužily jako cvičné stoje. Poslední dolétal až v roce 1952. Bohužel ani jeden z nich se do dnešních dnů nedochoval. V bukurešťském leteckém muzeu ovšem za použití původních dílů postavili věrnou kopii stroje, který ve své době proslavil rumunský letecký průmysl a letectvo po celém světě.

Témata:  II. světová válka letadla II. světové války Rumunsko letadlo IAR-80

Související

Aktuálně se děje

9:02

Ukrajina může poprvé použít ATACMS a Storm Shadow na ruském území. Změní tak průběh války?

Spojené státy poprvé povolily Ukrajině použít rakety dlouhého doletu ATACMS k útoku na území Ruska. Tento krok znamená zásadní změnu americké politiky, která dosud zakazovala využití těchto zbraní mimo ukrajinské území, obzvláště na mezinárodně uznaném ruském území. Rozhodnutí Washingtonu bylo přijato navzdory obavám z eskalace války. Co vedlo ke změně postoje USA a jaké důsledky mohou tyto útoky mít? Na to odpověděl server BBC.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy

Kourtney Kardashian

Mason a Kourtney: Když syn přeroste matku nejen výškou

Mason Disick, nejstarší syn Kourtney Kardashian a Scotta Disicka, se stal středem pozornosti poté, co byl spatřen během rodinného nákupu v Los Angeles. Čtrnáctiletý teenager, který doslova přerostl svou matku, si svým stylem a držením těla získává srdce fanoušků. Mason, známý svou rezervovaností vůči médiím, zaujme nejen svou výškou, ale i módními volbami, které odrážejí jeho unikátní osobnost. Jeho odklon od života pod reflektory přitahuje pozornost o to více.