Dědí se inteligence po otci, či matce? Vědci rozlouskli odvěký spor

děti
Foto: Pixabay

Rodiče se často hádají, po kom jejich ratolest vlastně je. V případě inteligence na to podle genetiků existuje jednoznačná odpověď. Inteligenci pravděpodobně dědíme z chromozomu X – tedy od maminek.

Vědci, kteří se podíleli na nové genetické studii, dospěli k závěru, že inteligence je závislá na chromozomu X. Ženy mají dva chromozomy X, naopak muži mají jeden chromozom X a jeden Y. Navíc inteligence patří mezi podmíněné geny a ty fungují jen v případě, že pocházejí od matky, nikoliv od otce.

Vědci prováděli svůj výzkum na geneticky modifikovaných myších. Myši, kterým byly podávány mateřské geny, měly výrazně větší hlavy i mozky, a mnohem menší těla. Zvířata, která dostávala více genů od otce, měla naopak menší mozky a lebky, ale větší tělo, píše server songhanhphuc.org.

Teorie, že matky mají větší vliv na dětskou inteligenci ovšem není nijak nová. Už v roce 1984 zkoumala University od Cambridge genomovou úpravu a vývoj mozku a dospěla k závěru, že mateřské geny mozku poskytují více materiálu.

Skotská studie, která vycházela z údajů 13686 osob ve věku 14 až 22 let a která sledovala inteligenci těchto osob, zjistila, že IQ matky je nejlepším ukazatelem vysoké inteligence dítěte.

Témata:  genetika děti EuroZprávy.cz

24. dubna 2024 13:46

Černochová vymění šéfa Vojenského zpravodajství. Bude jím Bartovský

Vláda ve středu na návrh ministryně obrany Jany Černochové (ODS) odsouhlasila jmenování brigádního generála Petra Bartovského ředitelem Vojenského zpravodajství (VZ). Po úterním projednání na plénu sněmovního obranného výboru tak byly splněny zákonné podmínky pro jeho jmenování.

Zdroj: Jan Hrabě