Přestože vlak patří k jedněm z nejbezpečnějších dopravních prostředků, ani vlakové dopravě se nevyhýbají nehody. A ty mívají často děsivé následky se stovkami obětí. Pětice nejhorších katastrof, které železnici postihly, děsí do dnes a je třeba si je jako varování připomenout.
5) Guadalajara, 1915
Přeplněný transport mexické armády převážel rodiny vojáků do nově založené základny. Lidé se tísnili i na střechách vagónů. V táhlém klesání mezi Colimou a Guadalajarou vlaku vypověděly službu brzdy a stal se nekontrolovatelným. Divokou jízdu skončil v hlubokém kaňonu. Z 900 cestujících přežilo 300 osob. Když se o tragédii dozvěděli vojáci, mnozí z nich ze zoufalství nad ztrátou celé rodiny spáchali sebevraždu.
4) Bihar, 1981
Indické železnice jsou známy svojí přetížeností a špatnou bezpečnostní situací. Kombinace obojího vedla v roce 1981 k nejhorší tragédii, kterou indická železnice zažila. Při přejíždění mostu spadla celá souprava do řeky Bagmati. Z vody bylo vytaženo pouze 200 těl. Přepokládá se však, že obětí mohlo být až 800. A příčiny? Existuje několik verzí. Vlak prý mohl být smeten cyklonem nebo bleskovou povodní. Nejpravděpodobnější verzí ovšem je, že se po kolejích potulovala kráva, a strojvedoucí, který se pokoušel posvátné zvíře spasit, zabrzdil příliš prudce a vykolejil.
3) Ciurea, 1917
Asi nejzáhadnější železniční katastrofa ze všech. Přecpaný vlak s 26 vagóny se 14. ledna 1917 na železniční stanici Ciurea vykolejil a po nárazu do cisteren s hořlavinou okamžitě začal hořet. Podle odhadů bylo mezi 700 až 1000 obětmi. Přesné číslo obětí a ani příčinu katastrofy se nikdy nepodařilo odhalit.
2) Saint-Michel-de-Maurienne, 1917
982 francouzských vojáků vracející se z italské fronty se jistě už těšilo na Vánoce strávené doma. Bohužel, většině z nich už to nebylo dopřáno. Stačilo málo. Překročit Alpy. 350 metrů dlouhý vlak s 19 vozy byl však přetížen a neměl kvalitní a dostatečné brzdy. Strojvedoucí byl donucen s vlakem vyjet pouze po pohrůžce generála Émile Fayolla, že jej nechá za sabotáž zastřelit. Alpy se sice podařilo překročit, ale při klesání u městečka Saint-Michel-de-Maurienne brzdy selhaly a vlak se stal neovladatelným. Po vykolejení byly mnohé vozy nárazem rozdrceny a začaly hořet. Zahynulo 675 vojáků. Strojvedoucí byl zproštěn viny. Fayolle, který mu poručil s nevyhovující soupravou vyjet, byl v roce 1922 povýšen na maršála Francie.
1) Sri Lanka, 2004
Na vinně dosud největšího neštěstí, které se kdy na železnici stalo, je příroda. Vlak číslo 50 mezi Colombem a Galle vyjel 26. prosince 2004 tak jako obvykle. Bylo v něm 1500 platících cestujících a minimálně 300 až 500 černých pasažérů nebo pasažérů s režijní jízdenkou. V 9:30 místního času, když vlak projížděl kolem pobřežní vsi Peraliya udeřila tsunami, která celou soupravu obrovskou silou převrátilo a zalilo vodou. Ve vlaku smrti zahynulo minimálně 1700 lidí.
Témata: vlaky, parní vlaky, katastrofy, historie, Indie
Související
9. listopadu 2024 13:59
2. října 2024 8:56
30. září 2024 21:55
19. září 2024 10:03