Čím více času tráví lidé před televizní obrazovkou, tím větší mají tendenci považovat za ideál krásy velmi štíhlé ženy. Oblíbená vánoční kratochvíle mnoha lidí má podle nového výzkumu britských vědců přímý vliv na posuzování ženské atraktivity.
Studie podle autorů potvrdila tezi, že televize u mnoha lidí způsobuje nespokojenost s vlastním vzhledem, napsal web stanice CNN.
Aby se zaručilo, že zkoumaná populace nebude vystavena jiným popkulturním vlivům, vypravili se vědci do odlehlé nikaragujské vesnice. Třem stovkám jejích obyvatel poté umožňovali sledovat televizní vysílání různě dlouhou dobu. Dívat se mohli na latinskoamerické telenovely, hollywoodské filmy, hudební klipy, policejní reality show a zprávy.
Po nějakém čase jim předložili sérii fotografií a zjišťovali, jaké ženské postavy preferují. Spojitost se podle vědců projevila zcela jasně. Ti, co se dívali více, měli větší tendenci označovat jako krásná štíhlejší ženská těla. Lidé méně vystavení televizi preferovali postavy s několika kilogramy navíc, které byly běžnější v reálném životě jejich vesnice.
"Naše zjištění jasně dokládají, že vnímání atraktivity je vysoce proměnlivé a je ovlivněno vizuálními dojmy, jimž jsme vystaveni," řekla CNN spoluautorka studie Tracy Thornborrowová. Vesničané přitom podle výzkumníků neměli přístup k mobilním telefonům či časopisům, aby nebyli ovlivněni jinými podněty.
Využívání velmi štíhlých modelek dlouhodobě kritizují psychologové, podle nichž způsobuje duševní problémy zvláště mladým dívkám, které se chtějí podobat módním ikonám.
Vědci berou svůj výzkum jako jasný vzkaz pro televizní a reklamní společnosti. Podle nich by měly být ve vysílání zastoupeny herečky, moderátorky i modelky "všech tvarů a velikostí".
Související
14. června 2023 10:35
6. listopadu 2022 8:35
17. května 2022 10:41
29. března 2022 13:25
28. října 2021 16:23
21. října 2021 18:54