Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Zahraniční tisk opět tepe Česko. Nebudete z toho mít klidné spaní

Zahraniční tisk
Zahraniční tisk
Foto: Mariusz Stankowski / INCORP images

Praha/Londýn - Politiky ve střední a východní Evropě jsou stále častěji ovlivňovány podnikateli, kteří vlastní sdělovací prostředky. Píše to prestižní britský týdeník The Economist ve své internetové verzi. Poukazuje především na situaci v České republice.

„7. září 2015, několik dní poté, co se Německo rozhodlo otevřít své hranice pro desítky tisíc žadatelů o azyl, kteří uvízli na jejich cestě do Evropy, management TV Prima, české televizní stanice, svolal schůzku jeho zprávařského týmu. Stanice prezentovala směs příběhů o migrantech, někdy zobrazovala obtíže, které způsobují evropským zemím, někdy jejich vlastní utrpení a naděje. Ale na tomto zasedání vedoucí redaktorka a členka správní rady nařídila novinářům, aby vylíčili uprchlíky výhradně jako nebezpečné. 'Víte sami dobře, že tady existuje jeden úzus, kterej zní – vedoucí vydání je pánbůh. Pánu bohu se prostě neodmlouvá,' uvedla šéfredaktorka zpravodajství televize Prima Jitka Obzinova ve zvukovém záznamu z jednání," připomíná server.

The Economist také cituje slova novináře, který byl na poradě přítomen a který uvedl, že poselství, které novináři dostali bylo, že nemají být objektivní, mají tlačit politiky kvůli uzavření hranic. A že migranty mají zobrazovat jako masy lidí a ne jako jednotlivce, což je proti novinářskému kodexu. „Jen stěží je novinkou, že většina médií v České republice, stejně jako v celé střední a východní Evropě, nabrala během migrační krize senzacechtivý antiimigrační kurz," píše server. Poukazuje také na zjištění českého serveru Hlídací pes, že v tomto případě šlo o bezostyšné nařizování toho, jak téma pokrývat.

„Polovina akcií této stanice je ve vlastnictví Ivana Zacha, podnikatele, který má blíko k populistickému levicovému prezidentovi země, Miloši Zemanovi. Pan Zeman patří mezi evropské nejparanoidnější odpůrce uprchlíků a TV Prima následovala jeho linii," píše The Economist s tím, že kauza TV Prima není jediný případ, kdy se české zpravodajská organizace rozhodli skočit na vlnu „veřejné hysterie kvůli uprchlíkům". „Je to vhled do toho, jak je veřejné mínění ve střední a východní Evropě formováno stále těsnějším napojením médií na politiky, podnikatele a mediální skupiny, které kontrolují," vysvětluje server.

„Zach vděčí za velkou část svého bohatství privatizaci Investiční a Poštovní banky (IPB), ke které došlo, když Zeman byl premiérem. Zeman pravidelně vystupuje ve zpravodajských diskusních pořadech televize Prima, kde se mu obvykle dostane příznivého zacházení," připomíná server.

Západoevropské mediální skupiny hrály hlavní roli ve financování nových nezávislých médií v bývalých zemí sovětského bloku po pádu komunismu. Ale protože v roce 2008 přišla finanční krize, příjmy z reklamy klesaly, zahraniční investoři byli vyřazeni. Rozprodali všechna aktiva v regionu. Byli nahrazeni místními majiteli, mnoho z nich mělo politické ambice, popisuje týdeník. V Česku pak propojení médií, obchodu a politiky podle The Economist symbolizuje Andrej Babiš – ministr financí a miliardář, který vlastní dva největší deníky v zemi i rozhlasovou stanici.

Magazín poukazuje také na Maďarsko, kde se politický vzestup premiéra Viktora Orbána shodoval s koupí významného deníku Magyar Hírlap podnikatelem Gáborem Szelesem. Szeles prý nahradil liberální redakci, a také založil Echo TV, kabelovou televizní stanici. Obě média poskytují podle týdeníku Orbánovi pozitivní pokrytí. V Rumunsku jsou pak prý politici závislí na „televizních baronech", kteří své nepřátele trestají právě pomocí médií. V Polsku je nejdůležitější televizní zpravodajská síť ve vlastnictví státu, ale od chvíle, kdy se loni moci chopila strana Právo a spravedlnost, došlo ke změně mediálního zákona. Rovněž podle serveru zřejmě dochází k potrestání kritických soukromých sdělovacích prostředků - list Gazeta Wyborcza, největší liberální deník v zemi, tvrdí, že jeho příjmy z reklamy klesly o 15% v tomto roce. Za tuto ztrátu podle listu může pokles vládní reklamy.

„I bez zásahu politicky motivovaných médií veřejné mínění ve střední a východní Evropě bylo náchylný k nepřátelství vůči migrantům. Ale média rozdmýchala plameny. Po celý minulý rok Zeman šířil krutou antiimigrační rétoriku, když uvedl, že Muslimské bratrstvo koordinuje toky uprchlíků. TV Prima držela barvu svými špatně přeloženými rozhovory, ve kterých uprchlíci vypadali jako nevděční. V jednu chvíli prohlásila, že do Evropy míří 150 milionů migrantů. Stanice patří k nejsledovanějším v zemi. Jeden český průzkum zjistil, že odpor vůči přijímají uprchlíků mezi zářím 2015 a únorem letošního roku vzrostl z 50% na 65%," píše The Economist.

Témata:  TV Prima Miloš Zeman uprchlíci noviny a tisk

Aktuálně se děje

1. května 2024 12:13

Češi v EU: Největší nespokojenost panovala v roce 2016

V dobách migrační krize v roce 2016 panovala největší míra nespokojenosti s členstvím Česka v Evropské unii, kdy nebylo spokojeno 65 procent Čechů. Naopak největší spokojenost byla zaznamenána kolem českého předsednictví v roce 2009, kdy bylo spokojených 69 procent obyvatel.

Zdroj: Karolína Svobodová

Další zprávy