reklama

Podle šéfa pobočky firmy Autostrade pro oblast Janova byl most pravidelně monitorován a kontroly neukázaly, že by hrozilo nebezpečí zřícení, informovala agentura ANSA. "Prováděli jsme množství různých kontrol a žádná z nich neukazovala, že by hrozilo něco takového," řekl agentuře ANSA Stefano Marigliani z firmy Autostrade. Dodal, že kontroly byly dokonce přísnější, než vyžaduje zákon.

Ani poslední speciální měření ze začátku roku 2017, která měla zjistit případné poruchy v kabelech nebo silových elektrických vedeních, podle něj nic neobvyklého neukázala.

Podle jednoho ze svědků dnešního neštěstí se stometrový úsek kilometrového Morandiho mostu zřítil poté, co do spodku pilíře uhodil blesk. "Blesk udeřil do spodku pilíře. Hned poté se začal drolit beton a pak se všechno zhroutilo a byl konec světa," citovala La Repubblica člena čtyřčlenné rodiny, která tragédii přihlížela. 

Přesná příčina neštěstí není zatím známá, podle některých lidí ke zřícení přispělo podmáčené podloží po vydatných deštích. Někteří politici, včetně místního guvernéra, dnes ale údržbu mostu označili za nedostatečnou. Za tuto údržbu je přitom podle ministra dopravy Danila Toninelliho zodpovědná firma Autostrade.

Morandiho most byl dlouhodobě přetížen, vede po něm totiž frekventovaná dálnice A10. Už dlouhá léta se přitom hovoří o odklonění dálnice mimo Janov, které by provozu na Morandiho mostě ulehčilo. Podle italských médií tento projekt ovšem komplikuje nedostatek peněz i občanské ekologické iniciativy.

Italský ministr vnitra a vicepremiér Matteo Salvini vyzval k větším investicím do infrastruktury a k ignorování rozpočtových limitů EU, bude-li to nutné. "Měli bychom se sami sebe zeptat, zde respektování těchto limitů je důležitější než bezpečnost italských občanů. Podle mě samozřejmě ne," řekl Salvini.