reklama

V souvislosti s nařízením EASA pozastavila provoz všech svých sedmi Boeingů 737 MAX 8 česká letecká společnost Smartwings. Upozornila, že kvůli tomu čeká zpožďování a rušení letů. Firma si v rámci obnovy své flotily objednala celkem 39 těchto letadel a postupně je přebírá. Část z nich by si měly pronajmout i České aerolinie, dceřiná společnost Smartwings.

O tom, že dotyčné letouny nesmějí nad jejich území nebo nesmějí být provozovány, během dneška informovaly úřady například v Británii, Francii a řadě dalších zemí v Evropě i jinde ve světě, třeba v Austrálii nebo v Číně. Čínské letecké společnosti přitom mají ve svých flotilách více než čtvrtinu všech vyrobených letadel MAX 8 a MAX 9. Některé země zrušení zákazu podmínily provedením bezpečnostních kontrol. Nad Německo zmíněné stroje nesmějí až do 12. června. Opatření Evropské agentury pro bezpečnost letectví se týká i komerčních letů modelů MAX 8 a MAX 9 provozovaných společnostmi třetích států na území Evropské unie.

Nedělní havárii v Etiopii nepřežil nikdo ze 157 lidí na palubě. Pocházeli z více než 30 zemí světa a byli mezi nimi také čtyři Slováci. Boeing 737 MAX 8 havaroval také loni v říjnu v Indonésii, kdy se krátce po startu zřítil do Jávského moře. Zahynulo tehdy 189 lidí.

Několik amerických senátorů z řad demokratů i republikánů vyzvalo FAA, aby z preventivních důvodů provoz boeingů 737 MAX 8 pozastavil. "Svět se stal během méně než šesti měsíců svědkem druhé tragické nehody jednoho z těchto letadel," uvedla demokratická senátorka Elizabeth Warrenová. "Sice nevím, co bylo příčinou těchto nehod, objevily se ale vážné pochybnosti o tom, zda tato letadla nebyla nasazena do provozu bez dodatečného výcviku pilotů, aby se ušetřily peníze," dodala.

Boeing v dnešním prohlášení trvá na tom, že má v bezpečnost nových strojů MAX plnou důvěru. Dodal, že i tak pracuje na aktualizaci softwaru stabilizačního systému MCAS, který se dostal do centra vyšetřování loňské nehody v Indonésii. Aktualizace se očekává do dubna a koncern ji prý vyvíjel už před nedělní nehodou.

Americký prezident Donald Trump poukázal na složitost pilotování nových strojů. "Letadla jsou pro létání čím dál složitější. Nejsou už potřeba piloti, ale počítačoví vědci z MIT (Massachusettského technologického institutu)," napsal na twitteru. Prezident se domnívá, že se často dělají zbytečné kroky vpřed, když často starší a jednodušší věci fungují mnohem lépe. Trump dnes také poprvé do nedělní nehody telefonoval s šéfem Boeingu Dennisem Muilenburgem, obsah jejich hovoru ale není znám.

Boeing 737 MAX je čtvrtou generací dvoumotorového úzkotrupého dopravního letounu 737. Je určen na krátké a středně dlouhé lety. Proti předchozí generaci má úspornější a výkonnější motory, ale také nový tvar křídel a využívá moderní kompozitní materiály. Prodává se ve čtyřech verzích - MAX 7, MAX 8, MAX 9 a MAX 10.

První let se uskutečnil v lednu 2016, na komerčních linkách začal tento stroj létat v květnu 2017. Jeho prvním majitelem byly malajsijské aerolinky Malindo Air. Do konce ledna Boeing obdržel 5011 objednávek na model 737 MAX a dodal jich 350. Verze MAX 8 je nejprodávanější.