reklama

Pro tvrdší postup v reakci na perzekuci Ujgurů ve Sněmovně reprezentantů hlasovalo 407 zákonodárců, jeden byl proti. K tomu, aby zákon vešel v platnost, jej ale musí ještě schválit Senát a podepsat prezident.

Návrh požaduje, aby na určité členy čínské vlády byly uvaleny sankce. Dokument zmiňuje také nejvyššího představitele komunistické strany v provincii Sin-ťiang. Opatření má být reakcí USA na "zatýkání, mučení a zastrašování" Ujgurů. Návrh uvádí, že Čína systematicky diskriminuje Ujgury a odpírá jim mnoho občanských a politických svobod, včetně svobody slova, vyznání a práva na spravedlivý soud.

Dokument dále uvádí údajné příklady perzekuce Ujgurů v Číně. Mezi ně řadí všudypřítomné sledování s pomocí vyspělých technologií či odebírání vzorků DNA od dětí. Návrh požaduje, aby byly uvaleny sankce na činitele, u nichž existují věrohodné důkazy, že stojí za porušováním práv v Sin-ťiangu. Dokument také žádá, aby prezident Trump odsoudil perzekuci Ujgurů a požaduje, aby Čína okamžitě zavřela veškeré tábory, ve kterých Ujgury zadržuje.

Čínská diplomacie vyzvala USA, aby "chybu napravily" a zabránily v tom, aby zákon vešel v platnost. Další kroky prý Peking zvolí podle vývoje situace.

Mezinárodní sdružení investigativních novinářů (ICIJ) minulý měsíc uvedlo, že uniklé dokumenty čínské komunistické strany ukazují, že Čína zřídila především pro Ujgury, muslimskou menšinu žijící na severozápadě země, tábory určené k ideologické indoktrinaci a převýchově. Tábory v provincii Sin-ťiang podle nejnovějších důkazů mají strážní věže a jsou vybaveny kamerovými systémy, které mají zamezit útěkům. Ujguři a další menšiny jsou v zařízeních hodnoceni mimo jiné na základě toho, jak ovládají mandarínštinu, dominantní verzi čínštiny, nebo zda dodržují přísná pravidla týkající se všedního života.

Čínu v listopadu za perzekuci Ujgurů kritizoval například americký ministr zahraničí Mike Pompeo. Německá kancléřka Angela Merkelová minulý měsíc také uvedla, že je třeba kritizovat postup Číny vůči Ujgurům.

Čína odmítá, že by s Ujgury špatně zacházela, a dění v Sin-ťiang označuje za své vnitřní záležitosti. O táborech hovoří jako o střediscích odborného vzdělávání, kam jsou lidé posíláni mimo jiné na politickou převýchovu v rámci boje proti extremistickým ideologiím.