Kam se poděly všechny hvězdy? Vědci objevili v srdci Mléčné dráhy podivné prázdno

vesmir
Foto: Pixabay

Kapské město - Mezinárodní tým astronomů objevil v širším centru naší Galaxie "hvězdné prázdno". Tam, kde by se měly objevovat hvězdy známé jako Cefeidy, je podivná pustina. Nejedná se však jen o kousek černého prostoru, ale o okolí táhnoucí se několik tisíc světelných let.

Nález ukazuje, že ačkoli v srdci Mléčné dráhy Cefeidy existují, v okolí, které se táhne zhruba 800 světelných let z galaktického centra, se žádné nevyskytují. "Už před nějakou dobou jsme zjistili, že v centrálním srdci naší Galaxie existují Cefeidy," řekl člen týmu Noriyuki Matsunaga, z tokijské univerzity. "Teď zjišťujeme, že mimo to existuje obrovská cefeidová poušť, která se rozšiřuje na 8000 světelných let od středu."

I když o Cefeidách není moc často slyšet, jsou pro astronomy, kteří se snaží pochopit, jak jsou hvězdy rozmístěny po celém vesmíru, důležité. Především proto, že se jedná o mladé hvězdy (pouhých 10 miliónů let), ale také proto, že jsou dostatečně jasné a díky jejich světlu jde snadno spočítat, jak daleko se vyskytují. Právě to umožňuje astronomům lépe pochopit, jak vesmír vznikl.

Když tým začal prohledávat Mléčnou dráhu prostřednictvím infračerveného dalekohledu v Jižní Africe, byli překvapeni zjištěním, jak velké a pusté prázdno kolem galaktického jádra se nachází. Tam, kde by se měly Cefeidy nacházet, nenašli jedinou hvězdu.

"Současné výsledky ukazují, že nedošlo k žádnému významnému přesunu hvězd nebo změně hvězdných formací v této oblasti více než stovky milionů let," řekl člen týmu Giuseppe Bono z italské univerzity. "Pohyb a chemické složení nových cefeid nám pomáhají lépe pochopit vznik a vývoj Mléčné dráhy," dodává.

Kolem středu Mléčné dráhy je gigantický kruh, který neobsahuje žádné mladé hvězdy. A když říkáme gigantický, myslíme to tak, jak to vysvětluje George Dvorsky pro Gizmodo: "Byla nalezena obří cefeidská poušť, která se táhne do vzdálenosti neuvěřitelných 8000 světelných let. V souvislosti s tím je potřeba zmínit, že samotná mléčná dráha měří 100 000 světelných let. Jde o obří prostor, v němž prakticky nic není. Když se nad tím zamyslíte, je to docela strašidelné."

"Naše závěry jsou v rozporu s jinými minulými pracemi, ale v souladu s prací rozhlasových astronomů, kteří v této oblasti také žádné hvězdy nevidí," řekl jeden z týmu, Michael Feast, z university v Jižní Africe. "Nemůžeme se dočkat, až uvidíme, co z toho vzejde a co to bude znamenat pro naše porozumění galaxie všeobecně."

Témata:  vesmir astronomie

25. dubna 2024 11:40

Izraelská armáda se dopouští válečných zločinů? Nové nálezy vyvolaly podezření

Úřad vysokého komisaře OSN pro lidská práva (OHCHR) vyzval v úterý k mezinárodnímu vyšetření zpráv o masových hrobech v nemocnicích v Pásmu Gazy, které byly zničeny při obléhání izraelské armády. Podle OHCHR mohlo totiž dojít k páchání válečných zločinů.

Zdroj: Libor Novák