Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Držíte při řízení správně volant? Některé polohy vás mohou stát život

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: www.autoroad.cz

Praha - Správná poloha za volantem může při nehodě zachránit život, proto je důležité udělat si v autě pohodlí, ale dodržovat některé základní bezpečnostní principy. Jak správně sedět, abyste neohrozili sebe ani ostatní spolucestující?

Všimli jste si, jak lidé za volantem leží nebo jak spolujezdci jezdí s nohama na přístrojové desce? Kdyby došlo k nehodě, mohou si tím způsobit vážná zranění.

Pro správné, pohodlné a hlavně bezpečné ovládání auta je velmi důležité, jak řidič za volantem sedí. Z hlediska bezpečnosti je to ale stejně důležité i pro spolujezdce a ostatní cestující ve voze.

Za naprosto samozřejmé dnes považujeme poutání dětí do bezpečnostních dětských sedaček, přitom mnoho dospělých zásady správného sezení v autě nedodržuje. Pokud však dojde k něhodě, způsobí si špatným sezením v autě zbytečná vážná zranění, která mohou končit i smrtí.

Ale jak vlastně v autě správně sedět? Záleží samozřejmě na tělesných dispozicích každého člověka. Někdo má delší nohy, někdo je mohutnější postavy, jiný je zas menší. Přesto většina moderních aut dnes nabízí široce nastavitelné sedačky i volant, takže ideální polohu v autě by si měl najít opravdu každý.

Jako řidič byste měli při hledání správné polohy za volantem postupovat následujícím způsobem: "Opěradlo nastavte do téměř svislé polohy. Podélně pak sedačku seřiďte tak, abyste při sešlápnutí pedálu spojky měli nohu stále mírně pokrčenou v koleni," radí Pavel Foltýn z Auto ESA. Podle něj se po pedálech nesmíte natahovat, zároveň byste ale neměli mít příliš pokrčené nohy.

Řidič a také spolujezdci by měli myslet na to, že správná funkce zádržných bezpečnostních systémů vozidla, jako jsou bezpečnostní pásy a airbagy, závisí prakticky pouze na tom, jak v autě sedí. Pokud má například řidič příliš položené opěradlo a sedí vykloněný doprostřed vozu s tím, že drží volant pouze nahoře jednou rukou, nemůže nejen bezpečně ovládat své auto, ale zároveň se nemůže spolehnout na správnou funkci pásů a airbagu.

"Vzdálenost hrudníku od volantu by měla být okolo 25 centimetrů, jen tak lze zajistit naprosto správnou funkci airbagu, který je dnes standardní výbavou vozů," připomíná Foltýn a doplňuje: "Ruce na volantu by neměly být natažené, ale mírně pokrčené." Dřívější doporučení, že se má sedět co nejdál od volantu, už u moderních vozů s airbagy rozhodně neplatí.

Cestující ve voze by si měli také správně nastavit výšku horního uchycení bezpečnostního pásu. Pás by měl volně přecházet přes rameno. Důležité je ale také správné nastavení opěrky hlavy. Ta je funguje především jako ochrana krční páteře při případném nárazu zezadu.

Spolujezdci se často dopouštějí té chyby, že si při delší cestě odkládají nohy na přístrojovou desku, případně je třeba vystrkují z okénka. "Pokud by při takové situaci došlo k nehodě, riskují cestující velice vážná poranění, případně i usmrcení," varuje Foltýn. "Při nehodě totiž airbag zasáhne nohy, které mohutnou silou vymrští proti tělu a hlavě dotyčné osoby. Taková zranění pak bývají devastující," dodává.

S bezpečností souvisí i správné držení volantu. Moderní volanty mají v poloze tzv. "tři čtvrtě na tři" ergonomické vybrání, kam právě patří vaše ruce. Je to nejen správná poloha pro bezpečné a přesné řízení auta, ale také tím zajístíte v případě nehody správnou funkci airbagu. Pokud byste měli například jednu ruku nahoře na věnci volantu, airbag by vám ji doslova přerazil.

Témata:  auto řidiči moto auto

Aktuálně se děje

22. dubna 2024 10:44

Rusko podle expertů po schválení americké pomoci posílí útoky proti Ukrajině

Západní vojenští odborníci očekávají v následujících týdnech posílení ruských raketových a dronových útoků na Ukrajinu, než dorazí nová americká vojenská pomoc schválená Sněmovnou reprezentantů. Uvedla to agentura DPA.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy