Britští vědci obdrželi Nobelovu cenu za fyziku

Slavnostní udílení Nobelových cen (foto: Alexander Mahmoud)
Foto: Nobel Media AB

Stockholm - Britové působící v USA David Thouless, Duncan Haldane a Michael Kosterlitz jsou letošními laureáty Nobelovy ceny za fyziku. Zkoumali topologické vlastnosti hmoty.

Podle Královské švédské akademie věd objevy oceněných vědců umožnily pokrok v teoretickém chápání tajemství hmoty a vytvořily perspektivy pro vývoj nových materiálů.

"Letošní laureáti otevřeli dveře do neznámého světa, kde se hmota může vyskytovat ve zvláštním stavu. Využili pokročilé matematické metody ke studiu neobvyklých fází, či stavů, hmoty, jako jsou supravodiče či supratekutiny. Díky jejich průkopnické práci se nyní hledají nové exotické fáze hmoty. Mnoho lidí doufá v budoucí využití (těchto objevů) ve vědě o materiálech a v elektronice," uvedla akademie ve svém prohlášení.

Polovina ceny připadne Davidu Thoulessovi a o druhou polovinu se podělí Duncan Haldane a Michael Kosterlitz, sdělila akademie.

Ve středu se svět dozví laureáta ceny za chemii a v pátek za mír. Příští pondělí bude vyhlášena Nobelova cena za ekonomii a ve čtvrtek 13. října Nobelova cena za literaturu.

Témata:  Nobelova cena vědci Švédsko

18. dubna 2024 19:07

Putinova ex-manželka přišla ve Francii o vilu. Kreml zuří

Kreml ve čtvrtek odsoudil rozhodnutí francouzských úřadů zkonfiskovat vilu, která patří současnému partnerovi exmanželky ruského prezidenta Vladimira Putina.

Zdroj: Radek Novotný