Démoni z hlubin jihoafrických dolů. Vědci učinili převratný objev

Důl, ilustrační foto
Foto: Pixabay

Johannesburg - Červi, tak jak je známe dnes, neholdují vysokým teplotám a v půdě potřebují dostatek kyslíku a potravy. Avšak vědci z univerzity v Princetonu objevili něco, co je v rozporu s dosavadními znalostmi těchto pro mnoho lidí nelichotivých tvorů. V horninách hluboko pod zemí, kde se teplota pohybuje kolem 50 °C, nalezli živočichy, kteří se živí pouze povlaky bakterií a přesto se jim daří.

Vše začalo tím, když se tým biologů vydal do zlatých dolů Jižní Afriky zkoumat tamní bakterie ze skalních puklin odhalených při těžbě zlaté rudy. Ve svých pastech nastražených na mikroby však nalezli něco, co nikdo z vědců nečekal – červa o rozměrech něco málo kolem půl milimetru.

To by až tak velký objev nebyl, kdyby se nenacházeli v hloubce 3,6 km pod povrchem země. V takovéto hloubce a teplotě 48°C by zkrátka žádný červ přežít neměl. „Je to jako kdybychom našli bílou velrybu Moby Dicka ve vodách jezera Ontario," komentuje objev jeden z vědců, mikrobiolog Tullis Onsott z Princeton University.

Pekelní démoni

Vědci se rozhodli prozkoumat další jihoafrické doly a opět byli překvapení nálezem neznámých červů. Například v dole Beatrix, ležícím asi 200 km od Johannesburgu, narazili na červy v hloubce 1,3 km pod povrchem. V tomto dole dole mají skály teplotu kolem 37°C a díky takto pekelným teplotám, ve kterých dokáží červi žít, dostali i svůj název – Halicephalobus mefisto, což v překladu znamená "démon žijící v podzemí, který nenávidí světlo".

Vzdali se sexu, ale zůstala jim chuť k jídlu

Před dávnými lety žili pravděpodobně předchůdci těchto červů normálně v povrchové hornině. Ze záhadného a zcela neznámého důvodu se však rozhodli migrovat do hlubin Země. Podařilo se jim integrovat do tamních podmínek a vzdali se dokonce sexuálních námluv a pohlavního rozmnožování.

O tom, že se dokázali dokonale adaptovat, hovoří jejich chuť k jídlu. Tito nově objevení červi se živí povlaky bakterií, které se vyskytují právě v hlubinných horninách. Vědci navíc provedli pokus, ve kterém dali červům k jídlu obyčejné bakterie a červi se jich ani nedotkli. Začali jíst až ve chvíli, kdy dostali svojí oblíbenou hlubokozemskou bakterii.

Na základně nových informací o tom, v jaké hloubce a teplotě dokáží tito "pekelní červi" přežít, se dá předpokládat, že s dostatkem svojí oblíbené potravy, by jim nedělal problém ani život na Marsu.

Témata:  vědci zajímavosti doly

25. dubna 2024 20:49

Bělorusko tvrdí, že úspěšně zabránilo pokusu o dronové útoky z Litvy

Šéf Běloruského výboru pro státní bezpečnost (KGB) Ivan Tertel tvrdí, že jeho země úspěšně zabránila pokusu o dronové útoky z Litvy směřující na hlavní město Minsk a jeho okolí.

Zdroj: Libor Novák