Od expedice Curiosity na Marsu už víme, že rudá planeta je domovem komplexních organických molekul. V posledních letech nám to prozradila analýza vzorků získaných nejnovějším vozítkem NASA.

Sonda Curiosity, která přistála na Marsu v roce 2013, ale ve skutečnosti nemusí být prvním zařízením, které objevilo organickou hmotu na Marsu. Během sedmdesátých let minulého století se uskutečnila mise Viking, která nenašla žádné důkazy o takových látkách. NASA však mohla na Marsu nevědomky spálit stopy po organických molekulách z Marsu, uvádí server New Scientist.

Tým vědců z NASA kolem Christophera McKayho věří, že ví, jak vyřešit celou situaci: Podle vědců alespoň jedna jednotka Vikinga, která na Marsu přistála, ve skutečnosti detekovala organický materiál - ale dálkově ovládaný stroj neúmyslně spálil cenné během analýzy dat.

Tato hypotéza je pravděpodobná z důvodu přítomnosti látky, kterou vědci objevili před deseti lety na Marsu. V roce 2008 sonda Phoenix našla toxickou, slanou sloučeninu přítomnou na Marsu, která se nazývá chloristan.Tato sloučenina je vysoce hořlavá a na Zemi se používá mimo jiné v ohňostrojích.

Sonda Viking podle vědců zahřívala vzorky z půdy na Marsu na 500 stupňů. Kvůli chloristanu ve směsi ale byly vzorky citlivé organické molekuly as tak byly pravděpodobně hned po zahřátí zničeny.

Při pohledu na nové údaje z Curiosity McKay a jeho kolegové věří, že závěry, které teď byly předloženy, jsou mnohem pravděpodobnější než ty původní. V roce 2018 Curiosity totiž odhalila nejen organické látky, ale také molekuly chlórbenzénu, které jsou produkovány, když uhlík reaguje s chloristanem.