Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Konec amerických letadlových lodí? Experti vymysleli ničivější zbraň

USS Enterprise
USS Enterprise
Foto: Reprofoto YouTube

V USA probíhá debata o další životaschopnosti letadlových lodí, poukazuje Thomas Hammes v komentáři pro server National Interest. Historik z washingtonské National Defense University a bývalý důstojník americké námořní pěchoty vysvětluje, že zatímco zastánci uvedených plavidel vyzdvihují jejich široký záběr, který je nutný pro uplatňování síly a kontroly moří bez vytváření základen, odpůrci zmiňují skutečnost, že mnoho zemí disponuje drony a střelami s plochou dráhou letu, které výrazně převyšují poměrně krátký dosah palubních letounů.

Příliš mnoho vajec v chatrném košíku

Odpůrci letadlových lodí rovněž poukazují, že Čína vyvinula balistické rakety určené přímo k ničení těchto plavidel, uvádí historik. Zdůrazňuje však, že hlavní obavy pramení ze skutečnosti, že letadlová loď stojí 20 miliard dolarů (téměř 450 miliard korun, pozn. redaktora) a na palubě má 5 tisíc Američanů, tudíž představuje „příliš mnoho vajec v potenciálně chatrném košíku“.

„Takže je možná načase uvažovat o jiném uplatňování schopností,“ pokračuje Hammes. Soudí, že návrhy na velká obojživelná plavidla nepřináší velký rozdíl, jelikož by šlo o podobně zranitelnou a méně schopnou platformu. USA naopak musejí přemýšlet o tom, jak si zachovat dosavadní schopnosti při spojení staré technologie s novou, která sníží finanční i lidské zdroje, deklaruje odborník.

Za starou technologii označuje expert nosné plavidlo, za novou pak drony, střely s plochou dráhou letu a pokročilou výrobu. Stávající létající drony již umožňují útočit na dlouhou vzdálenost, průzkum, komunikaci i vedení elektronického boje, shrnuje vysloužilý důstojník. Dodává, že mnoho z nich zvládá i vertikální start a přistání.

Za příklad dává Hammes dron QX222 společnosti Kratos Corporation s bojovým dosahem téměř 2500 km, což je třikrát více než mají palubní letouny bez doplnění paliva za letu. Navíc může operovat v konfiguraci obtížně zachytitelné radary, dokáže vyvinout rychlost 0,85 Machu a nést 225 kg nákladu v pumovnici, poukazuje odborník. Doplňuje, že stroj je plně autonomní, startuje a přistává vertikálně a díky ceně okolo 2 milionů dolarů ho lze případně vyslat i na jednosměrnou misi.

„Drony lze posílit raketami s plochou dráhou letu,“ domnívá se expert. Připomíná, že již od roku 2010 Rusko nabízí čtyři své střely s plochou dráhou letu Club-K „Kaliber“ ve třináctimetrových kontejnerech, jejichž cena osciluje mezi 10-20 miliony dolarů, přičemž verze určená k útokům na pozemní cíle má dosah okolo 2500 km a nese až čtyřistapadesátikilovou hlavici.    

Tři roky stará kontejnerová loď s nosností 44 tisíc tun se dá pořídit za pouhých 12 milionů dolarů, konstatuje historik. Dodává, že takové plavidlo je velké jako vrtulníková loď amerického námořnictva, mohla by nést tisíce raket s plochou dráhou letu uskladněných v levných přepravních kontejnerech a přitom vyžaduje pouze dvanáctičlennou posádku.

Nekonvenční myšlení tedy přináší vizi kontejnerového plavidla, z níž se může stát potenciální náhrada letadlové lodě, naznačuje Hammes. Vysvětluje, že by mohlo nést až tisíce střel s plochou dráhou letu a stovky dronů s různým dosahem, které jsou znovupoužitelné a zároveň postradatelné.

Drastické úspory

Kontejnery se střelami s plochou dráhou letu lze navíc snadno umístit na pevninu, přičemž ideálně skrytých míst je prakticky bezpočet, domnívá se někdejší důstojník. Dodává, že i kdyby jím zmíněné plavidlo postrádalo obranné systémy, pořád by nebylo o nic zranitelnější než menší hladinové lodě amerického námořnictva, které podle testů Pentagonu pravděpodobně vyřadí z boje jediný zásah.

„Ve skutečnosti, kontejnerová loď vážící 40 tisíc tun bude odolnější než 3,5 tisíce tun vážící menší hladinová loď. A pochopitelně, nahrazení v boji ztracené letadlové lodě potrvá mnoho let, zatímco kontejnerové lodě si můžete koupit na trhu,“ píše odborník. Dodává, že pokročilé technologie jako roboti, umělá inteligence a rychlý 3D tisk mají potenciál zlevnit výrobu raket s plochou dráhou letu i dronů a umožnit jejich produkci v řádu desítek tisíc.

Potenciální úspory jsou enormní, deklaruje Hammes. Připomíná, že letadlová loď třídy Gerald Ford stojí 15 miliard dolarů, zatímco kontejnerová loď pár milionů dolarů a letoun F-35 stojí 140 milionů dolarů, zatímco dron QX222 jen 2 miliony dolarů. Skutečná úspora se však podle experta projeví v živé síle, jelikož navrhované plavidlo nepotřebuje 5 tisíc námořníků, kteří musí nejprve projít výcvikem a po odchodu do výslužby mají nárok na doživotní zdravotní péči a důchod.

I kdyby Spojené státy přestaly po dokončení plavidla JFK stavět letadlové lodě, stále jich budou mít sedm, a to až do roku 2050, konstatuje historik. Deklaruje, že přesun prostředků na kontejnerové lodě by umožnil výrazné zvýšení jejich počtu a zároveň drasticky omezil celkové náklady.

„Zatímco letadlové lodě představují padesátiletý závazek a miliardy na vyřazení z provozu, kontejnerové lodě lze v případě potřeby vyřadit snadno,“ podotýká Hammes. Závěrem se ptá, zde je v době rychlých technologických změn skutečně dobré sázet na padesátileté projekty.

Témata:  USA U.S. Navy Drony

Související

Aktuálně se děje

20. listopadu 2024 22:03

Sport dostane stovky milionů na obnovu po povodních, rozhodla vláda

Národní sportovní agentura dostane 850 milionů korun na pomoc sportovním organizacím, jejichž majetek zničily či poškodily zářijové povodně. Uvolnění peněz z rozpočtové rezervy schválila vláda středečním jednání. Odsouhlasila také další rozšíření pomoci českým exportérům obchodujícím s Ukrajinou, poskytované formou pojištění vývozních úvěrových rizik Exportní garanční a pojišťovací společností a schválila i spuštění úvěrového programu Národní rozvojové banky pro podnikatele postižené povodněmi.

Zdroj: Jan Hrabě

Další zprávy

ISS.

Praskliny na ISS odhaleny. Hrozí snad kolaps celé stanice?

Mezinárodní vesmírná stanice (ISS) čelí vážným technickým problémům, které by mohly ohrozit její další fungování. NASA odhalila, že v ruském modulu Zvezda dlouhodobě dochází k úniku vzduchu, jehož příčinu se doposud nepodařilo jednoznačně určit. Zatímco Roskosmos se domnívá, že za problémem stojí mikrovibrace a únava materiálu, NASA upozorňuje na kombinaci tlakových změn, mechanického zatížení a stárnutí samotné konstrukce.