Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

RAH-66 Comanche byl technický zázrak, na který nikdo neměl

RAH-66
RAH-66
Foto: Wikipedia **www.wikipedia.org**

V historii letectví je mnoho strojů, které předběhly svoji dobu. Mezi nimi nepochybně vyčnívá prototyp bitevního a průzkumného vrtulníku Boeing–Sikorsky RAH-66 Comanche. Stroj byl natolik pokročily a natolik sofistikovaný, že 15 let od ukončení jeho vývoje, se nic podobného dosud do vzduchu nedostalo. V čem byl stroj unikátní a proč se nakonec nedostal do výroby se dozvíte v následujícím článku.

S nápadem na vývoj stroje, který by nahradil hned několik typů sloužících v armádním letectvu včetně legendárního Bellu AH-1 Cobra, Bell UH-1 Iroquois nebo Hughes OH-6 Cayuse, přišlo velení americké armády již v roce 1982. Stroj měl zajišťovat rychlý a důkladný průzkum a měl být vybaven nejmodernější elektronikou. Vedle toho měl působit na bojišti i jako bitevní stroj a dokázat zničit i tanky nebo opevněné objekty. Mezi požadavky se později objevil i snížení radarového odrazu stroje a použití technologie stealth.

Teprve v roce 1988 byly vývojem pověřeny dva týmy: jeden z firem Bell–McDonnell Douglas a druhý z firmy Boeing–Sikorsky. Výběrová komise v roce 1991 vyhodnotila konkurenční projekty a vítězem se stal Boeing a Sikorsky. Ten získal zakázku za 2,8 miliardy dolarů na vývoj a výrobu šesti prototypů. Vývoj stroje byl skutečně náročný a start prvního prototypu byl několikrát odložen. Od země se RAH-66 Comanche ( RAH - Reconnaisance/Attack Helicopter Průzkumná/útočná helikoptéra) poprvé odlepil až v lednu 1996.

Comanche měl délku 14,28 metru a výšku 3, 37 metru. Drak a listy rotoru byly zkonstruovány a vyrobeny z kompozitních materiálů, které značně snižovaly radarový odraz stroje. Stroj byl vybaven dvěma speciálně upravenými motory LHTEC T800 s výkonem 1563 koňských sil. Motory byly vybaveny speciálním zařízením, které značně omezovalo hlasitost jejich chodu a tepelné vyzařování. Maximální rychlost byla 324 kilometrů v hodině a maximální dolet pouze s vnitřními nádržemi 458 kilometrů. Pokud se použily vnější nádrže, stroj dokázal uletět až 2200 kilometrů.  To RAH-66 s mezipřistáním dovolilo přelétnout Atlantik.

Vybavení a pilotování vrtulníku bylo na svoji dobu futuristické. Vybavení kokpitu, místo do té doby obvyklých „budíků“, tvořily tři displeje. Pilot i operátor zbraní měli i přilbový displej. Ovládání stroje více než pilotáž připomínalo počítačovou hru. Ovládání stroje usnadňoval tehdy u vrtulníku nový systém Fly-by-wire. Díky moderní avionice a aerodynamický prvkům jako byl zatažitelný podvozek se stroj zvládl otočit o sto osmdesát stupňů za 5 sekund. Mnohé prvky byly natolik inovativní, že byly později převzaty při vývoji stihačky F-22 Raptor. 

Myslelo se i na údržbu. Přes 50 % povrchu stroje tvořily odnímatelné panely a technici tak měly snadný přístup ke všem systémům stroje.  Elektronické vybavení měl stroj zněkolikanásobené a v přetlakových klimatizovaných boxech. Pokud byl jeden z nich vyřazen, stroj mohl pokračovat v letu nebo boji se záložní elektronikou.

Vrtulník byl vybaven vysoce sofistikovanou diagnostikou, která zaznamenala veškeré odchylky od normálu. Po připojení k pozemnímu kufříkovému diagnostickému přístroji, speciální programy nejen, že dokázaly odhalit problém, ale i vyhledat součástku nutnou k opravě, navrhnout nejlepší technologický postup, a dokonce doporučit technikům i nástroje k provedení opravy.

Základní výzbroj Comanche tvořil pro něj speciálně vyvinutý tříhlavňový 20 milimetrový rotační kanón XM301 s volitelnou kadencí 750 a 1500 ran v minutě. Standartně stroj nesl na palubě pro kanón zásobu 500 nábojů. Aby hlaveň kanónu nerušila siluetu vrtulníku a nezvyšoval radarový obraz, byl kanón při letu otočen pod trupem proti jeho směru.

 Vedle toho stroj mohl nést celou řadu zbraní, i když jeho nosnost byla omezená. RAH-66 mohl nést 6 řízených protitankových střel Hellfire, 9 protiletadlových střel Stinger nebo 56 neřízených raket Hydra 70. Aby zbraně nezvyšovaly odraz stroje byly uloženy ve výsuvných závěsnících uvnitř stroje. Výzbroj stroje mohla být rozšířená připojením vnějších nosníků, ale v takovém případě Comanche přicházel o výhody stealth technologie.

Protože jednou z primární rolí RAH-66 byl průzkum, byl vrtulník vybaven celou řadou senzorů a pozorovacích přístrojů. Na přídi stroje byla vedle silných optických přístrojů i termovize, navádění pro zbraně za všech klimatických podmínek, kamera pro nízkou intenzitu osvětlení a laserový zaměřovač cílů. Vrtulník měl i senzory upozorňující na jeho ozáření laserem nebo radarem a výkonné rušičky. Stroj mohl být také naváděn pomocí satelitu.

Proč tedy projekt skončil po vyrobení dvou prototypů? Program se neúměrně táhl a stroj nebyl ještě na přelomu tisíciletí připraven k sériové výrobě. Navíc po zkušenostech ze Středního východu, kde se ukázalo, jak snadno jsou vrtulníky bez pancéřování zranitelné palbou ze země, zájem o RAH-66 ze strany armády značně ochladl. Svojí roli hrála i předpokládaná cena. Jeden Comanche by totiž stál 60 milionů dolarů.

Navíc se ukázalo, že jeho roli lehkého bitevního a průzkumného stroje, zastoupí daleko levnější drony. Předpokládaná objednávka na 1700 byla nejdříve snížena na 650 a v roce 2004 byl celý program zrušen úplně. Oba stroje putovaly do leteckého muzea americké armády ve Fort Tucker v Alabamě, kde se se staly jedněmi z nejdražších exponátů.  Celý neúspěšný program totiž vyšel vládu USA na 6,9 miliardy dolarů a nic více než tyto dva stroje z těchto peněz nezbylo.

Témata:  RAH-66 letectví zbraně vojenská letadla vrtulníky U.S. ARMY

Aktuálně se děje

20. listopadu 2024 22:03

Sport dostane stovky milionů na obnovu po povodních, rozhodla vláda

Národní sportovní agentura dostane 850 milionů korun na pomoc sportovním organizacím, jejichž majetek zničily či poškodily zářijové povodně. Uvolnění peněz z rozpočtové rezervy schválila vláda středečním jednání. Odsouhlasila také další rozšíření pomoci českým exportérům obchodujícím s Ukrajinou, poskytované formou pojištění vývozních úvěrových rizik Exportní garanční a pojišťovací společností a schválila i spuštění úvěrového programu Národní rozvojové banky pro podnikatele postižené povodněmi.

Zdroj: Jan Hrabě

Další zprávy

ISS.

Praskliny na ISS odhaleny. Hrozí snad kolaps celé stanice?

Mezinárodní vesmírná stanice (ISS) čelí vážným technickým problémům, které by mohly ohrozit její další fungování. NASA odhalila, že v ruském modulu Zvezda dlouhodobě dochází k úniku vzduchu, jehož příčinu se doposud nepodařilo jednoznačně určit. Zatímco Roskosmos se domnívá, že za problémem stojí mikrovibrace a únava materiálu, NASA upozorňuje na kombinaci tlakových změn, mechanického zatížení a stárnutí samotné konstrukce.