V roce 2004 byl spuštěn Facebook. O rok později bylo nahráno první video na YouTube. Kdo tehdy mohl tušit, co vlastně Mark Zuckerberg a spol. vytvořili a jak tím změní svět. Dnes se z těchto společností staly obrovští globální giganti s miliardovými obraty. A množství dat, které zvládnou zpracovat, zatímco například ujdeme 100 metrů, podrbeme psa nebo si obujeme boty, je neuvěřitelný. Americký server Visual capitalists zveřejnil zajímavé statistiky z loňského roku o tom, co se vlastně na internetu stane během pouhých 60 sekund. Data se v tomto odvětví vždy měří v počtu na jednu minutu, protože by jinak čísla dosahovala takových hodnot, že bychom si to nedokázali ani reálně představit.
Internet v číslech
Internet nikdy nespí! Servery největších internetových gigantů musí nonstop 24 hodin denně 7 dní v týdnu sbírat obrovské množství dat. Tak třeba v roce 2018 se během 60 sekund odeslalo průměrně 187 milionů emailů. Textových zpráv přes aplikaci Whatsapp (v roce 2014 prodána Facebooku) se rozeslalo až 38 milionů. Běžných SMS zpráv se během jedné minuty odešle 18 milionů, což prokazuje, že lidé po celém světě ke komunikaci již používají více komunikační aplikace, právě jako výše zmíněný WhatsApp, než klasické zprávy. Operátorům to ale vrásky na čele přidávat nemusí, protože tržby z SMS bez problémů nahrazují tržby z prodeje internetových dat.
Každou minutu se průměrně shlédne 4,3 milionů videí na YouTube. Sledovanost YouTube se od prvního videa z roku 2005 díky „youtuberům“ a hudebním klipům neuvěřitelně zvedla. Zatímco čtete tento odstavec, hlavní hudební aplikace Spotify přehraje po celém světě svým uživatelům průměrně 750 tisíc písní. Každou minutu lidé po celém světě „vygooglí“ přibližně 3,7 milionů všemožných výrazů. Z přibližně dvou miliard uživatelů Facebooku se každou minutu přihlašuje na svůj účet 793 tisíc lidí. Druhou nejvyužívanější sociální sítí je Twitter, kde se každých 60 sekund objeví 481 tisíc nových „tweetů“.
Rozdíly oproti minulým letům
Největší rozdíly zaznamenala překvapivě americká společnost Netflix, která zaznamenala téměř čtyřnásobný rozdíl ve sledovanosti. V roce 2017 to bylo 70 017 hodin zhlédnutých filmů a seriálů za minutu a v loňském roce to bylo až 266 000 hodin. Téměř stejný nárůst uživatelských aktivit zaznamenal i Instagram. Na této sociální síti se v roce 2017 nahrálo průměrně 46 200 fotografií a o rok později se na zdích jejích uživatelů objevilo až 174 000 fotografií, což je také jako v případě Netflixu téměř čtyřnásobný rozdíl.
V Čechách stále vládne Facebook
Dle serveru Tyinternety Češi stále nejvíce používají Facebook, ale Instagram - stejně jako v celosvětovém měřítku - dýchá Facebooku čím dál více na záda. Facebooku to víceméně nemusí nijak moc vadit, jelikož Instagram od roku 2012 spadá do jeho vlastnictví. Podle průzkumu AMI Digital Index bylo zjištěno, že v roce 2018 na Facebook uživatelé přidávali nepatrně méně příspěvků než v minulém roce. V roce 2017 se na svých zdích alespoň několikrát za měsíc vyjadřovalo 61% českých uživatelů. V roce 2018 vykazovalo tuto aktivitu již jen 59% uživatelů. Tento pokles je s největší pravděpodobností způsobený zvyšující se oblíbeností Instagramu, který za dva roky zaznamenal nárůst o 68%. Na tuto sociální síť v roce 2018 několikrát za měsíc „postuje“ své příspěvky 44% Čechů ve srovnání s 28% z roku 2017.
Ředitel AMI Digital Vladan Crha se vzhledem k těmto výsledkům průzkumu vyjádřil pro server Tyinternety.cz: „Premiantem mezi sociálními sítěmi je v poslední době právě Instagram. Aktuálně je trojkou na trhu a novým formátem Instagram Stories se mu daří oslovovat mladší cílovou skupinu a současně zvyšovat aktivitu stávajících uživatelů. To je pro sociální sítě klíčový faktor.“
Témata: sociální sítě, Facebook, X (dříve Twitter), internet
Související
22. června 2024 8:25
8. listopadu 2023 11:43
12. října 2023 21:58
4. října 2023 19:01
4. července 2023 9:27
28. dubna 2023 12:40