Před každým letem jsou cestující opakovaně upozorňováni, aby vypnuli svůj telefon nebo si jej alespoň přepnuli do tzv. módu letadlo, tedy do režimu, kdy telefon nevysílá. Většinou se ale najde někdo, kdo pravidla poruší. Piloti teď prozradili, co to v letadle způsobuje.
Na webu Airlineupdates.net se objevila otázka, co vlastně v letadle způsobuje zapnutý telefon, který se po celou cestu snaží hledat signál. Cestující jsou před letem upozorněni, že telefon "může ovlivnit systémy letadla".
Podle pilotů jsou důsledky mnohem menší, byť pro ně samotné velmi otravné a potenciálně pořád nebezpečné. Mobil nezpůsobí, že by přístroje přestaly ukazovat správné údaje, nebo, že by letadlo přestalo reagovat na příkazy pilotů. Zapnutý telefon ale ovlivňuje komunikaci.
Pokud jej zapomenete vypnout nebo přepnout do režimu pro provoz v letadle, bude váš telefon soustavně hledat signál. Pilotům se pak ve sluchátkách může ozývat nepříjemný zvuk, jako když máte mobilní telefon blízko rádia a někdo vám začne volat. Záleží přitom na samotném přístroji, typu letadla a také na výšce.
Je to ale velmi vzácné. Jeden z pilotů na webu airlineupdates.net napsal, že absolvuje měsíčně přibližně 50 letů a slyší to tak jednou nebo dvakrát do měsíce. A mnohdy se ukáže, že je to mobil jednoho z pilotů, kteří jsou u vysílačky nejblíže.
Přesto ale piloti nabádají, aby cestující toto pravidlo neporušovali. "Je to slušnost. Tím, že telefon vypnete nebo přepnete do leteckého módu usnadňujete práci lidem, kteří se vás snaží dostat tam, kam potřebujete," uvedl web Airlineupdates.net
Zapnutý telefon může stále ohrozit letadlo. Kvůli šumu je pro piloty a řídící letového provozu těžší se dorozumět. Stačí pak drobné přeslechnutí a problém je na světě.
Některé společnosti používání mobilních telefonů za letu umožňují. Do letadel totiž instalují vlastní vysílač, který mobilním telefonům předává signál. Ten funguje s mnohem menším výkonem než velké buňky mobilních operátorů a komunikace telefonů s ním systémy letadla neovlivňuje.
Aerolinie předtím zakazovaly používání veškeré elektroniky během startů a přistání. V roce 2013 ale Evropská agentura pro bezpečnost letectví vydala předpis schvalující používání drobné elektroniky během startů a přistání, pokud je v režimu pro použití v letadle. Konečné rozhodnutí je ale vždy na aeroliniích.
Témata: letectví a letadla
Související
26. července 2024 13:49
19. července 2024 14:07
9. července 2024 17:25
1. července 2024 13:32
11. června 2024 8:55