Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Piloti prozradili, co způsobí v letadle zapnutý mobil

Letadla, ilustrační foto
Letadla, ilustrační foto
Foto: Pixabay

Před každým letem jsou cestující opakovaně upozorňováni, aby vypnuli svůj telefon nebo si jej alespoň přepnuli do tzv. módu letadlo, tedy do režimu, kdy telefon nevysílá. Většinou se ale najde někdo, kdo pravidla poruší. Piloti teď prozradili, co to v letadle způsobuje.

Na webu Airlineupdates.net se objevila otázka, co vlastně v letadle způsobuje zapnutý telefon, který se po celou cestu snaží hledat signál. Cestující jsou před letem upozorněni, že telefon "může ovlivnit systémy letadla".

Podle pilotů jsou důsledky mnohem menší, byť pro ně samotné velmi otravné a potenciálně pořád nebezpečné. Mobil nezpůsobí, že by přístroje přestaly ukazovat správné údaje, nebo, že by letadlo přestalo reagovat na příkazy pilotů. Zapnutý telefon ale ovlivňuje komunikaci.

Pokud jej zapomenete vypnout nebo přepnout do režimu pro provoz v letadle, bude váš telefon soustavně hledat signál. Pilotům se pak ve sluchátkách může ozývat nepříjemný zvuk, jako když máte mobilní telefon blízko rádia a někdo vám začne volat. Záleží přitom na samotném přístroji, typu letadla a také na výšce.

Je to ale velmi vzácné. Jeden z pilotů na webu airlineupdates.net napsal, že absolvuje měsíčně přibližně 50 letů a slyší to tak jednou nebo dvakrát do měsíce. A mnohdy se ukáže, že je to mobil jednoho z pilotů, kteří jsou u vysílačky nejblíže.

Přesto ale piloti nabádají, aby cestující toto pravidlo neporušovali. "Je to slušnost. Tím, že telefon vypnete nebo přepnete do leteckého módu usnadňujete práci lidem, kteří se vás snaží dostat tam, kam potřebujete," uvedl web Airlineupdates.net

Zapnutý telefon může stále ohrozit letadlo. Kvůli šumu je pro piloty a řídící letového provozu těžší se dorozumět. Stačí pak drobné přeslechnutí a problém je na světě.

Některé společnosti používání mobilních telefonů za letu umožňují. Do letadel totiž instalují vlastní vysílač, který mobilním telefonům předává signál. Ten funguje s mnohem menším výkonem než velké buňky mobilních operátorů a komunikace telefonů s ním systémy letadla neovlivňuje.

Aerolinie předtím zakazovaly používání veškeré elektroniky během startů a přistání. V roce 2013 ale Evropská agentura pro bezpečnost letectví vydala předpis schvalující používání drobné elektroniky během startů a přistání, pokud je v režimu pro použití v letadle. Konečné rozhodnutí je ale vždy na aeroliniích.

Témata:  letectví a letadla

Související

Aktuálně se děje

3:50

Počasí připraví situaci, která může překvapit řidiče. V pátek ráno si dejte pozor

Moravané a Slezané se v pátek ráno mohou těšit na sněhovou nadílku, avizují meteorologové. Od středečního dopoledne platí příslušná výstraha, která však nejde úplně do detailu. Podle expertů sice nepůjde o extrémní situaci, ale zejména řidiči by si měli dávat pozor. 

Zdroj: Jan Hrabě

Další zprávy

ISS.

Praskliny na ISS odhaleny. Hrozí snad kolaps celé stanice?

Mezinárodní vesmírná stanice (ISS) čelí vážným technickým problémům, které by mohly ohrozit její další fungování. NASA odhalila, že v ruském modulu Zvezda dlouhodobě dochází k úniku vzduchu, jehož příčinu se doposud nepodařilo jednoznačně určit. Zatímco Roskosmos se domnívá, že za problémem stojí mikrovibrace a únava materiálu, NASA upozorňuje na kombinaci tlakových změn, mechanického zatížení a stárnutí samotné konstrukce.