Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Dárek od Hitlera! Maďarský tank Turán byl československé konstrukce

tank 40.M Turán
tank 40.M Turán
Foto: Wikipedia **www.wikipedia.org**

Po okupaci v březnu 1939 padlo do rukou nacistického Německa, vedle tisíců zbraní připravených k použití, i mnoho zbrojních projektů. Jedním z nich byl i prototyp a plány československého středního tanku Š-II-c, který pro naši armádu vyvíjela plzeňská Škodovka. Projekt měl mít po převzetí podniku Němci ještě zajímavý osud.

Historie Š-II-c se začala psát již v roce 1936, kdy naše armáda hledala odolnější a těžší vozidlo pro boj proti nacistické invazi. Stroj byl vybaven výkonným 47 milimetrovým poloautomatickým kanónem Škoda a dvěma kulomety vz. 37. Trup a věž byly nýtované. Pancéřování mělo mít 30 milimetrů na čele. Nejtenčí pak mělo být na zadní části vozidla a to 16 milimetrů.

Hmotnost stroje byla 16,5 tuny. Délka 5,56 metru a šířka 2,45 metru. Konstrukce podvozku odpružená listovími péry, silně připomínala tank LT. vz 35, který také vyvinula Škoda. Stroj měl planetovou převodovku a pneumatický posilovač řízení. Tank poháněl motor Škoda V8 o výkonu 240 koňských sil. Maximální rychlost stroje byla tehdy vynikajících 50 kilometrů v hodině.

Čtyřčlenná osádka měla k dispozici některé novinky, které v té době ještě mnoho tanků nemělo. Posádku chránil výkonný systém recyklace a filtrování vzduchu, a stroj mohl bojovat i v případě plynového útoku. Kanón měl gyroskopickou stabilizaci a byl velmi přesný. Bohužel stroj měl i technické problémy.

Starosti konstruktérům udělal především složitý podvozek a přehřívání motoru. Vývoj se táhl a stroj byl připraven do výroby až na podzim 1938. Po Mnichovské dohodě ovšem armáda škrtala výdaje. O další nové zbraně ztratila zájem. Celý projekt tedy putoval k ledu.

Oživen byl až po okupaci. V květnu 1939 byl prototyp přejmenovaný na T-21 předveden zástupcům Wehrmachtu. Ti o něj neprojevili žádný větší zájem a dovolili jeho další vývoj a případný prodej svým spojencům. V letech 1939 až 1941 vznikly ještě vylepšené prototypy T-22 a T-23.

O stroj projevili zájem Rumuni, kteří jich ve Škodovce objednali 216. Ta však, vzhledem k vytíženosti výroby pro okupanty, musela zakázku odmítnout. Dalším zájemcem byla italská armáda, která hodnotila konstrukci jako zdařilou. K dohodě o odkupu licence však nedošlo.

Kdo ovšem s nákupem licence uspěl byli Maďaři. Ti hledali pro svoji armádu náhradu za slabé italské tanky, které dosud používali. Němci uvolnili za 6 750 000 protektorátních korun licenci na neomezený počet T-21 a za 2 900 000 K si Maďaři museli dokoupit licenci na kanón A17 ráže 40 milimetrů, kterým hodlali tank vyzbrojit.

 Maďaři také požadovali doplnit stroj o pátého člena posádky – nabíječe a zvýšit pancéřování. To se zvýšilo na čele na plných 60 milimetrů. Hmotnost stroje narostla téměř o 2 tuny, ale na pohyblivosti a výkonech stroje to nebylo moc znát a maximální rychlost byla pořád slušných 47 kilometrů v hodině.

Přestože se v Maďarsku do produkce T-21, který byl překřtěn 40.M Turán, pustily hned tři firmy – Manfréd Weiss, Magyar Vagon a Ganz, výroba se táhla. Problémy byly především kvůli konstrukci tanku, ve které stále hrálo prim v této době již překonané složité nýtovaní Prvních 12 strojů maďarská armáda až v květnu 1942.

Již v té době bylo jasné, že 40 milimetrový kanón na Východní Frontě nebude stačit. Už v roce 1941 začali maďarští konstruktéři plánovat verzi Turán II se 75 milimetrovým krátkým kanónem. I ten byl ovšem schopen zničit sovětské střední tanky jen na 500 metrů. Daleko jednodušší a účinnější se ukázalo tank přestavět na samohybnou houfnici pojmenovanou Zrínyi II. Podvozek a hnací soustava zůstala stejná. Byla odstraněna věž a do nízké nástavby na korbě byla namontovaná houfnice ráže 105 milimetrů.

Vedle toho se plánoval do výroby i Turán III s modernějším 75 milimetrovým kanónem 43.M, který by se mohl postavit jako rovnocenný soupeř sovětským tankům. Stejně tak v prototypu skončil stíhač tanků 44.M Zrínyi s dvouhlavňovým protitankovým kanónem. Po německé invazi a ofenzivě sovětské armády v létě 1944 se však veškerá válečná produkce v Maďarsku zhroutila. Celkem bylo vyrobeno 242 40.M Turán I, 55 41.M Turán II a 66 44.M Zrínyi II.

Do boje se Turány dostaly až v květnu 1944 v obraných bojích na Ukrajině. Přestože to byl v této době již notně zastaralý stroj, nevedl si Turán v boji vůbec špatně. Skvěle si však vedla především samohybná houfnice Zrínyi II, která si díky silné zbrani a nízké výšce v překvapivých úderech u soupeřů vysloužila respekt. Brzy se ovšem ukázalo, že konstrukce, která byla v roce 1940 špičková, v roce 1944 na moderní sovětské T34/85 nestačí.  V brutálních bojích o Budapešť maďarské jednotky ztratily téměř všechny stroje. Několik se jich podařilo Sovětům ukořistit a nasadit do boje. Jeden předali Bulharům.

Po 2. světové válce se několik Turánů a Zrínyi II dostalo i do Československa a v Plzni na nich zkoušeli konstruktéři různé konfigurace zbraní. Brzy však skončily v hutích. Tím se završila historie stroje, který měl bránit československou demokracii. Historie si s ním ošklivě zahrála, a nakonec skončil v rukách československých nepřátel. V té době byl však již z moderního stroje zastaralý bojový prostředek. Dodnes se zachoval jen jediný Turán II a Zrínyi II, které jsou k vidění v muzeu v Kubince nedaleko Moskvy.

Témata:  tank 40.M Turán II. světová válka tanky maďarská armáda Československo armáda

Aktuálně se děje

2:12

Menšík a Sovák říkali blbosti o ničem? Miroslav Hanuš měl možná lépe volit slova

Vladimír Menšík nebo Jiří Sovák jsou dodnes považováni za geniální vypravěče. Na tradici takto nadaných lidí mezi českými herci navazuje Miroslav Hanuš, který se o dvojici velikánů vyjádřil po svém. A možná měl více vážit slova. 

Zdroj: Jiří Hrubý

Další zprávy

ISS.

Praskliny na ISS odhaleny. Hrozí snad kolaps celé stanice?

Mezinárodní vesmírná stanice (ISS) čelí vážným technickým problémům, které by mohly ohrozit její další fungování. NASA odhalila, že v ruském modulu Zvezda dlouhodobě dochází k úniku vzduchu, jehož příčinu se doposud nepodařilo jednoznačně určit. Zatímco Roskosmos se domnívá, že za problémem stojí mikrovibrace a únava materiálu, NASA upozorňuje na kombinaci tlakových změn, mechanického zatížení a stárnutí samotné konstrukce.