Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Vladimír Iljič Lenin stvořil šílené monstrum: Stříbrného ducha

Rolls-Royce Silver Ghost
Rolls-Royce Silver Ghost
Foto: Wikipedia **www.wikipedia.org**

V. I. Lenin jako správný chudý revolucionář vlastní automobil neměl. Byl to přeci buržoazní výstřelek. Když se ovšem v roce 1917 chopili bolševici v carském Rusku vesla, padla jim do rukou celá carská garáž se 40 luxusními automobily. Asketický revolucionář brzy přišel automobilismu na chuť.

Od té boby měl ovšem s automobily jen problémy. Jeden z neslavnějších se stal 30. srpna 1918. Když mířil do svého Renaultu - 40 CV atentátnice Fanny Kaplanová do něj vpálila tři kulky. Přežil jen díky rychlosti svého vozu, který jej včas dopravil do nemocnice.

Již 6. ledna 1919 mu ovšem byl automobil ukraden. Na cestě do Sokolnik bylo vozidlo zastaveno a přepadeno bandou lupičů vedenou jistým Kuzněcovem přezdívaným Jaška Kapsa. Ten i přes hlasité Leninovi protesty a vzpínání, že je „vůdce revoluce“ nejen, že obrátil „velkému proletáři“ kapsy a ukradl mu peněženku a hodinky, ale i auto. To pak používali lotři k přepadům bank ba i nájemným vraždám. 

Vůdce Revoluce si ovšem brzy našel náhradu. V carských garážích byl i nejluxusnější automobil své doby Rolls-Royce Silver Ghost. Do toho se Lenin doslova zamiloval a jezdil s ním nejen za proletáři, ale dokonce z něj střílel vysokou zvěř. Nevýhodou stroje ovšem bylo, že nebyl stavěn pro silnice bolševického Ruska a často zapadal.

To ovšem nebyl pro revolucionáře problém. V roce 1921 v Anglii pro něj soudruzi pořídili nejnovější model Silver Ghostu za tehdy horentní sumu 1850 liber (dnes 86000 liber). Carův osobní řidič a vynálezce Adolphe Kégresse za války jako první vyvinul polopásový pohon. Přesto, že po pádu carismu Kégresse z Ruska prchl, plány zůstaly. Lenin si nechal nejluxusnější vozidlo své doby v Putilovských závodech v Petrohradě předělat na polopásový speciál do terénu.

Kvůli úpravám se rychlost vozu snížila ze 135 kilometrů v hodině na 60 a spotřeba vystoupala na 30 litrů benzínu na 100 kilometrů. Vozidlo skutečně prošlo po strašných silnicích v okolí Moskvy poměrně hladce. V zimě ovšem gumové pásy vozidla prokluzovaly. Konstruktéři tedy na přední kola nasadili ližiny. S častým přetrháváním řetězového převodu si již však poradit nedokázali.

Lenin stroj používal až do své smrti v roce 1924 a jeho Rolls mu posloužil i na poslední cestě, kdy převezl rakev s jeho tělem z města Gorki do Moskvy. Nejbrutálnější předělávka Rolls-Royce ještě nějako dobu sloužila Stalinovi. Ten se ovšem ve vozidle po svém předchůdci necítil nijak dobře a vůz skončil v historickém muzeu v městě Gorki, kde stojí jako exponát do dnes.

Témata:  Rolls-Royce Silver Ghost Rolls-Royce historie Vladimír Iljič Lenin Sovětský svaz auto

Aktuálně se děje

3:50

Počasí připraví situaci, která může překvapit řidiče. V pátek ráno si dejte pozor

Moravané a Slezané se v pátek ráno mohou těšit na sněhovou nadílku, avizují meteorologové. Od středečního dopoledne platí příslušná výstraha, která však nejde úplně do detailu. Podle expertů sice nepůjde o extrémní situaci, ale zejména řidiči by si měli dávat pozor. 

Zdroj: Jan Hrabě

Další zprávy

ISS.

Praskliny na ISS odhaleny. Hrozí snad kolaps celé stanice?

Mezinárodní vesmírná stanice (ISS) čelí vážným technickým problémům, které by mohly ohrozit její další fungování. NASA odhalila, že v ruském modulu Zvezda dlouhodobě dochází k úniku vzduchu, jehož příčinu se doposud nepodařilo jednoznačně určit. Zatímco Roskosmos se domnívá, že za problémem stojí mikrovibrace a únava materiálu, NASA upozorňuje na kombinaci tlakových změn, mechanického zatížení a stárnutí samotné konstrukce.